kan mn werkgever na herstel van ziekte mij degraderen?

Werkgever wil onderhandelen om mij te degraderen. Maar 1maand bedenktijd. Januari wordt functioneren beoordeelt. Als dit negatief is alsnog degradatie zonder behoud van salaris kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Dit kan alleen wanneer het gegrond is.
Het salaris durf ik niet te zeggen maar dat komt ook door dat veel werkgevers degraderen met een salaris behoud met een bevriezing erop. Dus de jaarlijkse stijging enzo maak je dan niet mee. Vaak neem je die alsnog mee door dat werkgevers niet altijd alles goed bijhouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt af van je contract. Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, waarvan de termijn dus verloopt, staat het je werkgever vrij om een ander aanbod te doen. Want dat is in principe ook hetgeen dat je werkgever doet bij 'verlening' van de arbeidsovereenkomst.

Je zegt dat je werkgever wil onderhandelen. Als jullie in overeenstemming dergelijke zaken besluiten mag dat altijd, mits het binnen de kaders van de wet en aanvullend recht (CAO) is.

Maar in het geval van een contract voor onbepaalde tijd kan een werkgever niet eenzijdig op dergelijke wijze een contract veranderen. Daar zijn dan, zoals reeds vermeld, gegronde redenen voor nodig.
Je werkgever zal in dat geval wel een uitstekend dossier moeten hebben van jou. Je zou zelf kunnen nagaan of dat er is en wat er dan in zou staan. (heb je bijv. weleens waarschuwingen gekregen, zijn er weleens bepaalde opmerkingen gemaakt over je functioneren enzovoorts.)
10 jaar geleden
Terug zetten in salaris vanwege verminderde arbeidsproductiviteit als gevolg van ziekte is niet gebruikelijk.

Terugzetten in functie of de functie lichter maken omdat de arbeidsproductiviteit verminderd is vanwege ziekte is wel gebruikelijk.

Ik zou een advies aanvragen bij de bedrijfsarts. Dit advies kan de werkgever of de werknemer of beiden aanvragen. Als je het beide een onafhankelijke advies aanvraagt dan is het mogelijk dat het een gesprek is waarbij de bedrijfsarts, de werknemer en de werkgever aanwezig is.

Ook het UWV is zeer deskundig in de trajecten rond ziekte en verminderde arbeidsproductiviteit, deze kun je ook advies vragen.

In de onderhandeling zorg dat je geen salaris verlaging weg geeft.
Je kunt vooraf als harde eis op tafel leggen, dat er geen salaris verlaging is.

De werkgever begrijpt zeer goed, dat vermindering van salaris problemen opgaat leveren. En dat je daar niet vrijwillig voor zal kiezen.

De functie degradatie is iets wat redelijke is, maar een sterke afname van salaris is het niet. Dus degradatie zonder behoud van salaris is niet redelijk.