Mag werkgever mij verplichten geen vakantie meer op te nemen in een bepaalde periode van het jaar gezien de drukte?

Werkzaam in horeca. Nieuwe eigenaar van pand sinds begin dit jaar en dus ook nieuwe arbeidsovereenkomst, waar niets omschreven staat over opnemen van verplichtte periodes vakanties. Vriend werkzaam in bouw, dus verplichtte bouwvak en nu stelt werkgever dat wij juist ten tijden van bouwvak geen vakanties mogen nemen. (werkzaam in horeca en er is destijds bij afsluiten nieuwe arbeidsovereenkomst geen eis gesteld rondom opnemen van vakantieperiodes)

Alvast vriendelijk dank voor tekst en uitleg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja , in feite . Maar een goed werkgever doet dat in overleg . Ja jij kan ook zwaar wegende redenen hebben maar uiteindelijk heeft hij het laatste woord . Hij moet het je wel ver van tevoren kenbaar maken , jij moet op jouw beurt weer jouw redenen aangeven . En zeg hem dat je altijd voor hem klaar staat enz Maar dat het om de vaste vakantie periode van je partner niet anders kan . En dat juist in die periode invallers , vakantie krachten volop aanwezig zijn en dat jij hen zou willen inwerken enz en doe dat dan ook zorg dat je baas daar vertrouwen in kan hebben . Maar uiteindelijk trek jij aan de kortste eindjes of het moet anders in je cao staan . Wordt lid Vd bond ( op tijd ) voor dat het echt uit de hand loopt , blijf in overleg met je werkgever en probeer hem het voordeel er van in te zien om jouw tijdens de bouwvak op vakantie te laten gaan . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Wat is het voordeel dan om vragensteller in die periode op vakantie te laten gaan? En mag het nou wel of niet? Of weet je eigenlijk niet hoe het juridisch zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteindelijk bepaalt de werkgever de vakantie , maar wel in overleg . Een werkgever kan zelfs een bedrijf's vakantie periode ( mits op tijd aangekondigd ) afdwingen . Dus ik sluit de fabriek in die weken dan neem jij je dagen op . De werkgever heeft hier uiteindelijk het laatste woord in . Maar of dat verstandig is ? In bepaalde branches ma het personeel Vd baas geen vakantie nemen in winkels vaak Vd kerst , bij accountant kantoren niet net in het nieuwe jaar , op ministeries ( de hogere ambtenaren ) niet rond Prinsjesdag . De bouw is te bekend , maar bij politie en leger is het ook niet vrijblijvend ik neem vrij wanneer ik dat wil . In de wet is het zeg wat onduidelijk werkgever en werk nemer moeten er samen uitkomen ( het kan in de cao staan dan is het duidelijk ) maar nogmaals mits op tijd aangekondigd heeft de werkgever hier het laatste woord in maarja en dan een ongelukkige medewerker :( dat is ook niet handig .
Een nieuwe eigenaar van een bedrijf hoeft niet tot nieuwe arbeidsovereenkomsten te leiden als er sprake is van een overgang waarbij de 'economisch eenheid' haar identiteit behoudt (denk aan hetzelfde gebouw, dezelfde naam, dezelfde activiteiten, dezelfde inrichting, hetzelfde personeel. ) Van een uitzondering voor horecabedrijven is mij niets bekend. Als in jouw situatie hiervan sprake is, dan blijven in feite dezelfde afspraken gelden als bij je vorige werkgever.

BW 7: 663
Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.

Als er niets bijzonders vastligt dan moeten in principe de vakantiewensen gehonoreerd worden zoals jij ze schriftelijk hebt ingediend. De werkgever kan echter, om gewichtige redenen, een vakantieverzoek afwijzen. Dan moet hij jou die gewichtige redenen schriftelijk laten weten binnen twee weken nadat je je vakantiewensen hebt kenbaar gemaakt. (BW 7:638, lid 2). Maar zelfs als die gewichtige redenen er zijn, dan nog moet hij je in de gelegenheid stellen een aaneengesloten periode van twee weken vakantie te nemen danwel van tweemaal een week.

Toegevoegd na 8 uur:
Antwoord: ja, een werkgever kan inderdaad om gewichtige redenen een ingediend vakantieverzoek afkeuren.
Computoon