Mag een werkgever een gedeelte van mijn salaris bij een conflict inhouden?

Ik ga uit dienst en heb een arbeidsconflict met mijn werkg over een studieschuld (er is geen getekende studieovereenkomst). Nu hebben ze mijn voorlaatste salaris al voor 50% ingehouden, terwijl het conflict nog in onderhandeling is en dus niet afgerond. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het nu precies. Ik heb nooit een studiekostenbeding getekend en er is nooit een terugbetaling overeengekomen. Nu ik uit dienst ga komen ze ineens met een algemene studieregeling boven water die geldig was toen ik in dienst kwam. In mijn contract staat wel en algemene verwijZing naar een regeling, maat de regeling die ik had stond in ons pers handboek en verwijst op geen enkele manier naar dit stuk. In dit handboek staat dat een terugbetalingsregeling in een persoonlijke ovk moet zijn vastgelegd dat is bij mij nooit gebeurd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inspirerende vraag +

Antwoorden (4)

Ja dat ligt toch aan wat afgesproken is. Als jij nog wat moet terug betalen omdat dit afgesproken is dan mag/kan dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat mag niet

Verrekening tijdens het dienstverband (en daar is ondanks dat je weggaat nog steeds sprake) is slechts in bepaalde gevallen toegestaan en daar staat het verrekenen van een studieschuld niet tussen.

je werkgever kan een openstaande studieschuld alleen (deels) bij de eindafrekening verrekenen als:
* er een schriftelijk studiekostenbeding of studiekostenovereenkomst is
* de terugbetalingsregeling vermindert naar mate uw arbeidsovereenkomst langer
heeft voortbestaan sinds de afronding van de studie

Bovendien kan een rechter tot het oordeel komen dat het niet redelijk is dat uw werkgever bepaalde studiekosten terugvordert, met name als uw werkgever zelf heeft aangestuurd op de beëindiging van uw arbeidsovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever dient minimaal 90 % van de bijstandsnorm uit te betalen. Dit is de zogenaamde beslagvrije voet. En 50 % van het salaris is fors en zal mogelijk de beslagvrije voet treffen. Mogelijk is door de 50% inhouding het minimumuurloon ook niet uitbetaald en het vakantiegeld ook niet.

Dus 50 % inhouden vanwege arbeidsconflict mag niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vakantiegeld wordt bij het laatste salaris verrekend, dus opmerking over vakantie geld mag je vergeten. Het gaat overigens om het vakantiegeld over het minimumloon deel van het salaris.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het geen overbodige luxe om eerst dat aanleiding gevende conflict met jouw werkgever op te lossen.
Want zolang dat niet opgelost is blijft er een soort spanning tussen jullie hangen die er voor zorgt dat er ook op andere vlakken geen optimale interactie meer mogelijk is.

Bekijk voor jezelf eens wat jouw aandeel in dit aanleiding gevende conflict is en bekijk ook eens wat je wil bereiken.
Soms is het beter om zelf een toegeving (zonder jouw eigenwaarde te ondermijnen) te doen omdat je dan uiteindelijk meer wint dan je nu te verliezen hebt.

Er is voor élk conflict meer dan één oplossing die door alle betrokken partijen als bevredigend ervaren wordt.
Echter...
je dient jouw brein af te leiden van de conflict situatie en bij te sturen naar oplossingsgerichte situaties.

Je lost niets op als je je op de ongewenste kanten van eender welke conflictsituatie blijft focussen.

Ga dus in gedachten terug naar momenten waarop je nog wel overeenkwam met jouw werkgever en baseer je op diens leuke kanten om tot een aanvaardbaar compromis te komen.

Indien dat niet lukt dan laat je de situatie los en dan komt er via een andere weg wel een financiële compensatie om U tegen te zeggen.

Ja zo werkt dat écht hoor.
Zo ervaar ik dat élke keer opnieuw!

Test het zelf maar eens uit en vertrouw er op dat fair play altijd loont!
Soms vroeger, soms later.
Maar Fair Play loont Altijd!!!

Liefs en heel veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi bedankt voor je reactie. Het stadium van fairplay zijn we voorbij. We zijn het gesprek ingegaan en ik ben met een betaalvoorstel gekomen (wat schappelijk is want er is geen studiekostenbeding wat een wettelijke vereiste is) dit vonden ze veel te laag dus kwamen zee een bedrag vier maal zo hoog. Tot mijn vakantie is het 2 weken blijven liggen. Toen ging ik met vakantie en bij terugkomst salaris deels ingehouden zonder enige comminicatie en terwijl het conflict nog liep en niet opgelost was. Is dit fairplay?