Veroordeelt voor drugsbezit kan ik een vog aanvragen waarbij ik gescreend ga worden voor diefstal, verduistering of geweld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het langer dan 5 jaar geleden is en het een kleine hoeveelheid drugs was heb je kans dat je een vog krijgt. Anders is de kans groot dat je geen vog krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mannonetje3 Ok? Heb je hier kennis van dan? Ik bedoel de genoemde feiten en drugsbezit lijken niet op elkaar van toepassing, maar jij kent gevallen waarbij veroordeling drugsbezit toch negatief uitpakte?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat is de hoeveelheid waarbij dit omslaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.drugsenuitgaan.nl/veilig-uit-thuis/drugs-en-de-wet https://www.startpagina.nl/v/financien-werk/carriere-werk/vraag/533597/groot-kans-vog https://www.justis.nl/binaries/nextcheckt_tcm34-99101.pdf https://www.google.nl/amp/s/www.nrc.nl/nieuws/2014/08/30/festivalganger-met-drugs-op-zak-heeft-na-betaling-boete-ineens-strafblad-a1422760/amp Plus dat de vriend van mij het is overkomen. Gepakt met een paar xtc pillen en kreeg geen vog voor Schiphol. Die 5 jaar kan 4 jaar zijn lees ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit je eerste link: Bij een VOG wordt rekening gehouden met het doel. Uit onderzoek blijkt dat 4% van de mensen met een drugsdelict geen VOG kreeg. Met andere woorden, een drugsdelict op een festival doet er vaak niet toe. Tweede link (antwoord janroeland)
Of je een VOG krijgt of niet hangt af van het doel waar voor je hem aanvraagt. Het is niet zo dat je met een strafblad géén VOG kunt krijgen. "Plus dat de vriend van mij het is overkomen. Gepakt met een paar xtc pillen en kreeg geen vog voor Schiphol."
Schiphol en drugs, dat kan ik me voorstellen. Echter de vraag gaat over:
"waarbij ik gescreend ga worden voor diefstal, verduistering of geweld?" Een VOG is volgens mij altijd specifiek gericht op bepaalde werkzaamheden en de invloed van bepaalde delicten daarop. Wat we dus hard moeten maken of moeten ontkrachten is dat een drugsdelict van invloed is op het verkrijgen van een VOG over de genoemde feiten in de vraag. Bij kleine hoeveelheden (eigen gebruik/festivalcontrole) lijk je wel een sterk punt te hebben, daarbij zal een VOG bijna altijd wel verstrekt worden. (jeugdgevangenis en andere bijzondere plekken als Schiphol uitgezonderd.) Bij schiphol zal juist ook op drugsdelicten gekeken worden. Dus dat is nou net niet zo'n sterk punt.
http://www.ftwadvocaten.nl/blog/artikel/schipholpas-en-strafblad/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@stombengeltje https://www.justis.nl/binaries/Screeningsprofielen%20VOG%20NP_tcm34-85263.pdf Wellicht heb je hier iets aan. Het geeft een overzicht van allerlei branches en werkprofielen en naar welke feiten gekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had ook een VOG nodig waar ik gescreend werd voor een ander feit dan waar ik ooit voor veroordeeld was. Ik had er een hard hoofd in het duurde ook langer dan bij mijn collega's maar ik heb hem wel gehad tot mijn verbazing.

Het beste antwoord

De kern van je vraag is natuurlijk, indien je echt alleen gescreend gaat worden op diefstal verduistering en geweld, of een veroordeling voor drugsbezit een VOG kan verhinderen.

Dat is niet te zeggen, maar je maakt wel een kans.

Objectief gezien lijk je daar wel aan te voldoen immers: De relatie tussen het justitiële gegeven en de functie/taak/bezigheid die de aanvrager gaat vervullen
bepaalt of een justitieel gegeven, gelet op het risico voor de samenleving, een belemmering vormt voor een behoorlijke uitoefening van de functie/taak/bezigheid.

Er is echter ook nog een rodedraadcriterium wat inhoudt:
". Indien sprake is van strafbare feiten die niet (direct) relevant zijn, maar die wel een negatieve indruk geven van de integriteit van de aanvrager kan er worden geoordeeld dat er een risico bestaat voor de samenleving. Voorwaarde voor toepassing van
dit criterium is dat sprake is van een reeks van veroordelingen, transacties, strafbeschikkingen, openstaande zaken of (voorwaardelijke) sepots en er buiten de terugkijktermijn sprake is van minimaal één relevant justitieel gegeven in de justitiële documentatie van de aanvrager."

Er bestaat zelfs nog een subjectief criterium wat vaak in het voordeel werkt: "Op grond van het subjectieve criterium kan worden geoordeeld dat het belang dat een aanvrager heeft bij het verstrekken van de VOG zwaarder weegt dan het belang van de samenleving bij bescherming tegen het door middel van het objectieve criterium vastgestelde risico voor de samenleving. In dat geval wordt de VOG afgegeven ondanks dat wordt voldaan aan het objectieve criterium."

Jouw terugkijktermijn is overigens 4 jaar. En mijn voorzichtige conclusie luidt dat als je het in het verleden niet al te bond hebt gemaakt en je drugsbezitveroordeling geen betrekking had op geweld en diefstal je wel in aanmerking komt voor een VOG. (Daar kunnen natuurlijk geen rechten aan worden ontleend ;-))

https://www.justis.nl/binaries/beleidsregels-2013_tcm34-84794.pdf
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het rodedraadcriterium wordt alleen gehanteerd als er aanwijzingen zijn dat een VOG verlenen risico's met zich meebrengt voor de samenleving.
Dan begeeft de aanvrager zich ongeveer in het criminele circuit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks voor de informatie

Andere antwoorden (1)

De vraag is onhandig gesteld, maar _zoals het er nu staat_ moet het antwoord ja zijn.
Want áánvragen kan altijd.

Alleen of de gevraagde VOG ook zal worden verstrékt, is van hieruit niet met zekerheid vast te stellen.
Uitgangspunt is dat een veroordeling voor drugsbezit je niet hoeft te diskwalificeren voor een functie waarvoor je niet iets gestolen mag hebben of verduisterd of geweld mag hebben gebruikt.
Tenzij destijds tevens vastgesteld is dat dat drugsbezit gepaard is gegaan met diefstal, verduistering of geweld.

Toegevoegd na 13 minuten:
“Bij een VOG wordt rekening gehouden met het doel. Uit onderzoek blijkt dat 4% van de mensen met een drugsdelict geen VOG kreeg. Met andere woorden, een drugsdelict op een festival doet er vaak niet toe.
Daarnaast is het zo dat als je één keer bent opgepakt met een gebruikershoeveelheid drugs en verder nooit in aanraking bent gekomen met justitie, je meestal wel een VOG krijgt.”
http://www.drugsenuitgaan.nl/veilig-uit-thuis/drugs-en-de-wet

U krijgt een VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam heeft staan.
Is er wel sprake van strafbare feiten, dan beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Voor een leraar zijn bijvoorbeeld andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant. Zijn de gevonden strafbare feiten relevant voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd en vallen ze binnen de terugkijktermijn, dan krijgt u geen VOG.
https://www.justis.nl/producten/vog/faq/faq-over-vog-np/wanneer-krijg-ik-geen-vog.aspx
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en ik adviseer altijd, gewoon aanvragen, neen heb je, ja kun je krijgen. Een dubbeltje kan raar rollen..Als je een VOG nodig hebt voor een baan krijgt de werknemer niet te horen of er wel of geen VOG verleend wordt.Niemand weet precies wie en hoe men kijkt bij het COVOG. Er is wel een bundel richtlijnen, gepubliceerd in de Staatscourant, maar het blijft mensenwerk.Niet iedere ambtenaar speurt even intensief.
Veel hangt van combinaties af en soms van de waan van de dag.
Als het Ministerie van Veiligheid en Justitie van plan is de VOG te weigeren, dan wordt het meegedeeld en kan binnen twee weken een 'zienswijze' indienen.
Volgt alsnog een afwijzing dan kan men binnen zes weken bezwaar aantekenen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/14/klein-vergrijp-grote-gevolgen-voor-je-carriere-1560418-a188990