Wat is een normaal salaris voor assistent/leerling begeleider mensen met een beperking?

Ik doe al 10 maanden vrijwilligerswerk in een lunchcafé voor mensen met een (verstandelijke) beperking, waarbij ik samen met cliënten kook. Ik krijg een half jaarcontract aangeboden voor een 0-uren contract, waarvan 8 uur gegarandeerd kan worden. In de aangeboden functie ga ik mensen aansturen en begeleiden, overigens zonder dat ik daarvoor opgeleid ben. Eigenlijk mijn huidige functie, maar dan uitgebreid met meer mensen en verantwoording. De beloning is het minimumloon: 9,47 euro bruto.

Ik ben zelf 45 jaar, kostwinnaar (2 studerende dochters) en verdiende het dubbele in een andere functie (secretaresse, niet in de zorg), maar ben inmiddels 14 maanden werkzoekend. Het werk dat aangeboden wordt is erg leuk en kan misschien leiden tot een opleiding binnen het bedrijf, maar dat moet ik afwachten.

Is het aangeboden minimumsalaris reëel? Ik zie bijvoorbeeld 11,50 euro bij een assistent begeleider in opleiding in dezelfde zorggroep.

Graag jullie reactie.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij komt er op mijn contract: horecamedewerker.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, helaas is dat wel reëel, in de zorg liggen de salarissen laag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt ook een beetje aan je opleiding.
ronron1212
10 jaar geleden
In deze specifieke zorg liggen de cao lonen laag

Antwoorden (1)

Beste,

Je salaris als secretaresse was erg goed wanneer je dit vergelijkt met die specifieke beroepsgroep. Dat is iets waar je wel rekening mee moet houden. Een zelfde baan (als secretaresse) bij een ander bedrijf zou je zomaar (iets) minder kunnen opleveren.

Wanneer we vanuit deze invalshoek doorgaan naar de vraag of € 9,47 per uur o.b.v. 0 uur / 8 uur reëel is? Volgens de overheid (deze stelt het minimumloon vast) wel. € 9,47,- is precies het bedrag dat aan minimumloon betaald moet worden bij een organisatie die een werkweek van 36 uur kent(het gaat er niet om of jij 36 uur werkt maar of een fulltime contract 36 uur omvat). Dit is bij jou waarschijnlijk het geval.

Kortom: op papier is jouw salaris 'reëel'. De vraag is of het salaris in jouw specifieke situatie (2 studerende dochters + kostwinner) voldoende is. Wanneer je de baan niet accepteert wat is dan je alternatief, bijstand? Dan lijkt het me simpel, een erg reëel salaris (want je wordt altijd aangevuld tot bijstandsniveau je kunt dus alleen maar meer verdienen). Heb je een lange werkhistorie bij je vorige werkgever en heb je nog recht op w.w. dan kan een lager salaris je (mogelijk) parten spelen. zeker wanneer nog een ontslag volgt.

Wat wel belangrijk is om te realiseren is dat je een baan hebt! Dit is in de huidige tijd, zoals je hebt ondervonden, niet makkelijk. Werkgevers nemen echt veel liever iemand aan die nu een baan heeft dan iemand die werkloos is. De reden hiervoor is simpel: werknemers met een baan solliciteren op een andere baan omdat deze hen beter lijkt, niet omdat ze geen geldt hebben. Dit zou ook nog kunnen meespelen in het antwoord op je vraag of het salaris reëel is.

Of je de baan moet aannemen? als het je daar bevalt en je inkomenspositie verandert niet negatief, dan zou ik het doen.

Hoe dan ook, succes met je keuze / baan!

Toegevoegd na 1 uur:
geldt is natuurlijk geld ;-)