Ik heb een vast dienstverband in de thuiszorg. Door versleten wervels kan ik dit werk niet meer doen!?

Mijn werkgever probeert mij bij een andere organisatie te plaatsen waar ik lichter werk kan doen. Wel krijg ik daar een jaarcontract. Stel dat dit contract niet verlengd wordt, wat zijn dan de rechten en plichten van mijzelf en mijn huidige werkgever. Ik wil niet in een of andere uitkeringssituatie belanden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je huidige werkgever is in elk geval 2 jaar verantwoordelijk dus na dat jaar klop je weer bij hem aan..informeer ook eens bij het CWi..en laat alles schriftelijk vastleggen met ondertekening...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ziekte heeft een werknemer gedurende twee jaar recht op loondoorbetaling. In die periode mag een werkgever de werknemer niet ontslaan. Wel kunnen kunnen de werkgever en de werknemer de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden beëindigen als de werknemer een andere functie heeft gevonden. Of dat voor de werknemer verstandig is hangt af van de omstandigheden. Het is in ieder geval zeker aan te raden om geen overhaaste beslissingen te nemen en om eerst contact op te nemen met UWV Werkbedrijf (het CWI bestaat niet meer).
Zie verder onder meer:
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/weer_beter_met_pensioen_of_na_2_jaar_ziek/mag_mijn_werkgever_mij_ontslaan_na_2jaar_ziekte.aspx
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/kan_mijn_werkgever_mij_ontslaan_tijdens_mijn_ziekte.aspx
http://www.arbeidsmobiliteitscentrum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=85
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in een ander antwoord al staat: bij ziekte is de werkgever verplicht maximaal 2 jaar lang het loon door te betalen. (Je werk om lichamelijke reden niet meer kunnen doen lijkt me ook 'ziekte'). Wel moeten werkgever en werknemer er alles aan doen om je weer aan het werk te krijgen, bijv. door in de eigen organisatie ander werk te doen.

Wat je werkgever wil doen (begrijp ik uit het antwoord) is je bij een andere organisatie 'onderbrengen'. Ik neem aan dat die 'andere organisatie' niet een andere 'afdeling' in een andere plaats is van dezelfde organisatie waar je nu werkt, anders gaat mijn antwoord niet geheel meer op (in de thuiszorg zijn er ook van die 'koepelorganisaties' waar allerlei onderdelen onder verschillende namen onder werken.)

Als hij dit wil doen kan dat, maar wel met wederzijds goedvinden, dus jouw goedkeuring is ook noodzakelijk. Je hebt nu immers een arbeidsovereenkomst gesloten met de huidige organisatie en niet met die andere. Als je op het voorstel van de werkgever ingaat, komt er een einde aan je dienstverband bij de huidige organisatie en krijg je een nieuwe arbeidsovereenkomst bij de nieuwe met in principe de rechten en plichten zoals die dáár gelden.

Als dit een jaarcontract is en het wordt niet verlengd dan kom je in de ww, totdat je ander werk hebt gevonden. Je hebt weer sollicitatieplicht, enz. Het beste zou daarom zijn, dat de huidige werkgever een 'terugkeergarantie' biedt voor het geval het jaarcontract bij de nieuwe organisatie niet zou worden verlengd. Maar of dat kan, betwjifel ik, want de reden dat hij jou bij een andere organisatie wil krijgen is nu net dat hij geen lichter werk heeft.

Kortom, niet zonder meer mee akkoord gaan maar deskundig advies inwinnen.
Computoon