Hoe kan ik deel uitmaken van een team?

Momenteel zit ik in een soort van "proefperiode" op mijn werk; doordat ik uitgekeken (verveeld) ben in mijn (oude) functie, is (in overleg) besloten mij een nieuwe functie te geven. Dit houdt echter in dat mijn taken niet duidelijk zijn, en dat ik geen (onder)deel meer ben van de vier betrokken teams...En daar heb ik heel veel moeite mee. Dat heb ik ook meerdere malen aangegeven bij mijn LG, maar die kan er niet veel mee: het is mijn beleving/ervaring/gevoel. Hij doet zijn best mij additionele taken te geven die direct gerelateerd zijn aan één van de teams, maar doordat er niet genoeg duidelijkheid is mbt mijn rol, komt het niet echt van de grond. Hoe moet ik hiermee omgaan? Wat kan ik doen om toch het gevoel te hebben dat ik deel ben van een team? Want ja, dat vind ik prettig. Ik werk graag samen om een doel te bereiken, maar de afgelopen maanden ben ik (voor mijn gevoel) een strijd aan het voeren, in mijn eentje. En daar word ik niet blij van...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeiende vraag +

Antwoorden (2)

Ik begrijp je probleem. Leidinggevenden verzuimen nogal eens taken, ook bij anderen, bekend te maken. Als niemand weet wat Je nu precies komt doen, dan zal je weinig draagvlak krijgen. Je kunt ook je eigen werkelijkheid creëeren. Nu je leidinggevende het ook niet goed weet, zie er dan en kans in om zelf te bedenken waarmee je de organisatie waar je werkt een dienst bewijst. Stel aan de mensen met wie je werkt vragen. Toon belangstelling voor wat ze doen en bied je hulp aan en neem ze werk uit handen door ze te ondersteunen. Zo creëer je je eigen bestaansrecht. Doe ideeën op die nuttig zijn en die gedragen worden door je collega's en bespreek die met je leidinggevende n biedt aan die iedereen te helpen realiseren. Kortom, ga niet passief toekijken. Onderneem zelf dingen in de richting die je belangstelling hebben en waar je goed in bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Deels doe ik dit al, door te signaleren en met (eventuele) oplossingen te komen, alleen dan staat daar weer die muur: "Wie ben jij dat je je ermee bemoeit..." Het is mijn beleving, en ja, daar moet ik dan positief mee omgaan en uitleggen wie ik ben en waarom ik denk (vind) dat ik me ermee kan en mag bemoeien. Alleen, na zoveel maanden, en elke dag opnieuw tekst en uitleg moeten geven, ben ik er moe van. Natuurlijk heeft het bedrijf het nu moeilijk en zijn er mensen die vrezen voor hun baan, waardoor ze minder makkelijk iets uit handen willen geven, maar dat is nu mijn probleem aan het worden. Ik weet niet zo goed meer wat ik anders moet doen om toch deel te zijn van het (een) team en weer plezier te hebben in mijn werk. Ik benoem het steeds weer bij mijn LG, probeer het zo zakelijk mogelijk te houden en geef duidelijke voorbeelden, maar ik ben voor mijn gevoel een beetje een zeikerd aan het worden... :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gevoel heeft waarschijnlijk voor en deel toch wel gelijk. Je leidinggevende weet ook niet wat hij moet doen kennelijk. Het minste wattig in redelijkheid kan doen is toch aan de anderen duidelijk maken dat je de thema's met die en die taken gaat ondersteunen. Praat er over met je LG en toon onmiddellijk begrip voor, en spreek dat ook uit, dat je begrijpt dat het voor hem ook niet makkelijk is misschien, maar da je verder kunt als hij de anderen vertelt wat je nieuwe taken zullen zijn. Laat hem een mail sturen aan betrokkenen of op een andere manier mededelen zoals dat bij jullie gebeurt met de boodschap: " beste collega,s. Zoals jullie misschien weten is de functie van Wijsneus75 veranderd. Voorheen was hij abc , maar bij gaat zich de komende tijd vooral bezighouden met XYZ . Bij zijn taken als XYZ behoren ook werkzaamheden als KLMNOP . Wij hebben er vertrouwen in dat Wijsneus zijn nieuwe taken goed zal volbrengen en rekenen op een prettige samenwerking" . Probeer je gevoel wat te overwinnen door zelfverzekerd in je schoenen te staan en te zeggen dat je taak je door je LG is opgedragen. Ook al valt dat niet mee. Mensen ruiken je onzekerheid als het ware. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staan typefouten in mijn reactie. Dat komt door de automatische correctie van mijn ipad.
Wattig is: wat hij.
Thema's moet zijn: teams
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord en aanvulling! + 1 !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ray, Ik had jouw antwoord nog niet gelezen toen ik het mijne formuleerde en plaatste.
We hebben overwegend raakpunten dus kan ik niet anders dan jouw antwoord met een + te belonen hé ;-) Liefs en fijne dag nog!
Je kan deel uitmaken van een team door oprechte interesse te tonen voor zowel het groepsdoel als voor de individuele taken en interesse van elk teamlid.

Jij vertoeft thans in een zeer bijzondere positie waarin duidelijk zal worden hoe sterk jij als tijdelijk ontkoppeld teamlid bent.

Hierdoor leer ook jij zowel jouw zwaktes als jouw sterktes kennen.

Maak voor jezelf een schema op waarin je voor jezelf een duidelijke taakomschrijving weergeeft.
Bekijk zelf eens op welke wijze jij elke groep gelijktijdig van dienst kan zijn.

Misschien zit er in elke groep wel iemand die een deel van diens taak zou willen ruilen voor een andere taak?!

Vraag aan jouw werkgever of je hierover een enquête mag/kan én een informele bijeenkomst binnen het bedrijf mag houden.
Maak een eenvoudige, doelgerichte vragenlijst op die elke werknemer op voorhand kan invullen.

Vraag aan jouw werkgever of jij inzage mag hebben in de antwoorden zodat jij voor de groepsbijeenkomst (en/of bijeenkomst met werkgever en één afgevaardigde uit elk team) kan bekijken of iets in die antwoorden jouw ondernemingszin kan prikkelen.

Het zou jou verbazen hoeveel collega's er net als jij uitgekeken zijn op hun job, of op een gedeelte ervan.
En het zou jou ook verbazen hoeveel onder hen liever een stapje terug zouden zetten indien hun trots hen niet in de weg zou zitten.

Enfin, denk hier eens over na en praat er eens met jouw werkgever over zodat hij merkt dat jij wel degelijk bereid bent om het beste uit jezelf, jouw collega's en zijn/haar bedrijf te halen.

Indien er geen pasklare job voorhanden lijkt dan kan je er altijd zelf eentje creëren.

Dat heb ik in het verleden ook vaak gedaan, eerst onbewust en daarna bewust.
En het heeft mij steeds opnieuw extra zelfvertrouwen en alweer nieuwe uitdagingen gebracht.
Aanvankelijk vond ik het moeilijk om deze stap te zetten maar na een tijdje geeft het zo'n goed gevoel dat je er haast verslaafd aan wordt en voor je het weet ben je zo ondernemend dat jouw job er uit bestaat dat je anderen bewust aan het werk zet op een plaats en in een positie die hen gemotiveerd houdt.

Maak van élke nood een deugd en je kan je Geluk & Succes niet meer op ;-)

Liefs en heel veel Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoffelijke reactie +1. :)