Betaal je alles bij tussentijdse uitschrijving NCOI?

Ik wil een opleiding, creatieve therapie, van drie jaar, gaan doen bij de NCOI. Omdat ik al eerder een bachelor heb gehaald zijn de studiekosten bij een normale hogeschool veel te hoog. Vandaar dat NCOI mijn enige optie is naast mijn huidige baan. Ik wil namelijk van werkveld veranderen.

Nu heb ik een vraag over collegegeld. Natuurlijk gesproken met NCOI aan de telefoon. Adviseur beweerde dat als ik na 1 jaar uitschrijf, ik niet de andere 2 jaren hoef te betalen. Ik zei is dat dan alleen het geval bij ernstigste ziekte? Nee in elk geval zou je na een heel jaar je uit kunnen schrijven zonder verplicht te zijn de andere jaren te betalen.

Wordt ik nu aan de telefoon belazerd? want in de algemene voorwaarden van NCOI staat dit:

ARTIKEL 7 – BEëIndIgIng/VERpLAATsEn OpLEIdIng
Overeenkomst op Afstand
1. Indien de Klant een particulier is, heeft de Klant gedurende 7 werkdagen na het
sluiten van een Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Bij een Overeenkomst op Afstand die uit- sluitend betrekking heeft op de koop van Onderwijsmateriaal gaat de termijn van 7 dagen in op de dag die volgt op de dag van ontvangst van het Onderwijsmateriaal.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig artikel 7 lid 1 dient de Klant het ontvangen Onderwijsmateriaal zo spoedig mogelijk aan NCOI terug te zenden. NCOI is gerech- tigd de directe kosten van het terugzenden voor rekening te laten komen van de Klant. Het terugzenden is vo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3. Geen recht op ontbinding overeenkomstig artikel 7 lid 1 bestaat als de Opleiding is aangevangen voordat de termijn van 7 werkdagen is verstreken.
Tussentijdse beëindiging studieovereenkomst
4. Indien de Klant na aanvang van de Opleiding de Studieovereenkomst tussentijds beëindigt, bestaat er geen recht op enige restitutie van het door de Klant aan NCOI betaalde of nog verschuldigde bedrag, met uitzondering van (i) hetgeen is bepaald in artikel 7 lid 5 en 6, en (ii) de kosten voor het (nog) niet geleverde Onderwijsmateriaal.
5. In geval van tussentijdse beëindiging van een meerjarige Opleiding geldt dat alleen restitutie van het door de Klant aan NCOI betaalde of nog verschuldigde bedrag plaatsvindt voor zover dit (i) betrekking heeft op jaren volgend op het opleidingsjaar waarin de tussentijdse beëindiging van de Studieovereenkomst heeft plaatsgevonden en/of (ii) voor zover dit geen betrekking heeft op bijeenkomsten die al hebben plaats- gevonden voorafgaand aan de tussentijdse beëindiging of modules van de Opleiding waarvan de kosten zijn verdeeld over de verschillende opleidingsjaren van de Oplei- ding. In dat geval is de Klant bovendien de meerprijs voor de reeds gevolgde oplei- dingsjaren en het lopende opleidingsjaar aan NCOI verschuldigd, die wordt vastge- steld op basis van de kosten voor vergelijkbare, losse (eenjarige) Opleidingen, ver- meerderd met kosten voor genoten meerjarige onderdelen zoals portfolio begelei- ding.
6. Restitutie van (een gedeelte van) de kosten van de Opleiding is alleen mogelijk wan- neer een tussentijdse beëindiging van de Studieovereenkomst het directe gevolg is van een ernstige ziekte of calamiteit, waarbij geldt dat NCOI een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van een medisch attest of anderszins. Het medisch attest zal in beginsel door de behandelend arts worden afgeleverd en zal in ieder geval het vol- gende vermelden: (i) de identiteit en hoedanigheid van degene die het attest afle- vert, (ii) de identiteit van degene die de Opleiding volgt, (iii) de oorzaak van de onge- schiktheid van deze persoon om de Opleiding te vervolgen, en (iv) de vermoedelijke duur van deze ongeschiktheid.

Antwoorden (2)

De adviseur heeft je volgens de algemene voorwaarden juist ingelicht. Samengevat staat in artikel 4 dat je geen recht hebt op 'geld terug/niet hoeven te betalen' bij tussentijds stoppen. Daarop zijn twee uitzonderingen gemaakt: art. 6 wegens stoppen bij ernstige ziekte en art. 5, waarin staat dat je (onder wat beperkte voorwaarden) niet hoeft te betalen voor volgende studiejaren als je tussentijds stopt. Jouw opleiding is zo'n meerjarige opleiding. Dus stoppen kan, wel opzeggen en dit studiejaar nog betalen.
Zie art. 4, dat is de regel en daarin wordt verwezen naar de uitzonderingen in art. 5 en 6.
Computoon
10 jaar geleden
Het is een beetje verwarrend want art.5 en 6 lijken elkaar tegen te spreken. Alsof het alleen kan als je ziek wordt of als er sprake is van ernstige calamiteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Je moet eerst artikel 4 lezen. Daarin worden de twee uitzonderingen genoemd met de artikelnummers. Deze staan uitgewerkt in 5 en 6. Ze staan los van elkaar.