Ik heb op dit moment een Wajong, maar wil bij de landmacht. word ik op voorhand al afgeschreven?

Ik heb in 2009 een Wajong toegekend gekregen, aangezien ik last had van chronische vermoeidheid en daarvoor in een revalidatie centrum heb gezeten. Inmiddels is alles weer goed, nergens meer last van maar heb die uitkering nog steeds. Als ik bij de landmacht ga solliciteren, word ik dan niet toegelaten vanwege die uitkering? Of kijken ze naar hoe ik er nu voor sta (of mijn conditie enz goed is). Ik wil graag weten of dit een probleem zal worden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De landmacht heeft z'n eigen keuringen, dus je zult niet bij voorbaat worden afgewezen omdat je een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt. Ze zullen natuurlijk wel willen weten waarom je die uitkering hebt, en je moet door de keuringen heenkomen.

Maar jij bent wel verplicht om elke wijziging in je (medische) situatie te melden bij het UWV zolang je een uitkering ontvangt. Als jouw medische situatie nu dus beter is dan toen je de uitkering ontving, moet je dat melden. Als je zo'n wijziging niet binnen 7 werkdagen doorgeeft, kan er zelfs een waarschuwing of een boete worden opgelegd, en de uitkering kan teruggevorderd worden over de maanden dat je hem onterecht ontving. Nu heb je het geluk dat meestal niet met terugwerkende kracht is aan te tonen wanneer je eventueel niet meer arbeidsongeschikt was, maar als je nu duidelijk beter functioneert dan tijdens je laatste beoordeling bij het UWV, dan zou ik maar eens snel een wijzigingsformulier gaan invullen als ik jou was.

Toegevoegd na 10 minuten:
Van de site van de Landmacht, over het geneeskundig onderzoek:

"Het lichamelijk onderzoek duurt in beginsel één dag en bestaat uit de volgende onderdelen:
(..)
Een apart onderdeel van de medische keuring is de Vaststelling Fysieke Belastbaarheid (VFB), ook wel sporttest genoemd. Deze test bestaat uit een kracht- en een conditietest, en maakt duidelijk of je fysiek in staat bent de functie waarnaar je solliciteert te vervullen.

Ben je medisch ongeschikt, dan word je in principe ongeschikt geacht voor de door jou gekozen functie. In overleg met de landmacht kan dan gekeken worden of er functies zijn waarvoor je eventueel wel geschikt bent. "
Zie: http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/174/geneeskundig-onderzoek.html

Iemand bij voorbaat afwijzen vanwege het stempel 'arbeidsongeschikt' is discriminatie, en dat mag niet. Het zal afhangen van de functie die je ambieert of je met jouw fysieke gesteldheid en de risico's die de beoordelend arts eventueel inschat, dat werk kunt doen. De Landmacht heeft ongetwijfeld ook functies die mensen met allerlei handicaps en ziektes goed kunnen vervullen, maar voor bepaalde functies gelden harde eisen, en daar moet je aan voldoen. Je bent niet verplicht om bij het starten bij een nieuwe werkgever je wajong-status te vermelden, je bent pas verplicht om dat te melden als je twee maanden in dienst bent. Al zou het kunnen dat de landmacht bij de aanmelding ook al bepaalde dingen navraagt en uitzoekt, dat zou ik niet weten. Je kunt natuurlijk ook even bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderaan deze pagina staat een link naar het wijzigingsformulier:
http://www.uwv.nl/Particulieren/rechten_plichten_wao_waz/wijzigingen_doorgeven.aspx Verder weet ik niet wie jou verteld heeft dat je moet wachten tot je wordt opgeroepen, maar het feit dat je verplicht bent om wijzigingen door te geven, staat o.a. in je toekenningsbeschikking. Normaal gesproken sturen ze samen met de toekenning ook nog een folder mee waar o.a. dat soort dingen in uitgelegd staan. Als je die folder niet hebt gekregen, staat het in elk geval in de beschikking. Voor herkeuringen heeft het UWV amper tijd, dus zolang er geen aanleiding voor is (dat betekent o.a.: zolang er geen grote wijzigingen zijn in iemands toestand) zul je niet snel aan de beurt komen. En toegezegde versnelde herkeuringen ("we kennen het nu toe voor één jaar, en roepen u daarna weer op") worden bijna helemaal nooit gedaan. Daarom is het ook zo belangrijk dat je zélf eventuele wijzigingen doorgeeft. Ook als iemand ineens slechter gaat functioneren en dus méér arbeidsongeschikt is, weet het UWV dat ook niet tenzij je dat zelf meldt. Zo moet je het ook melden als je ergens gaat werken, als je meer dan vier weken naar het buitenland gaat, als er iets wijzigt in je gezinssituatie, etc. Al die dingen vallen onder de informatieplicht die geldt als je een uitkering ontvangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het wel hoor, dat je als chronisch vermoeide 18-jarige niet al die informatie doorleest. Maar je behoort het wel te weten, en zolang je niet onder curatele staat, of opgenomen bent op een gesloten afdeling of zoiets, kun je niet zonder meer er vanuit gaan dat iets niet weten ook betekent dat het je niet wordt aangerekend. Maar ik zou toch echt de wijziging door gaan geven, hoe langer je wacht, hoe groter de gevolgen kunnen zijn. Ik weet niet of je direct een boete krijgt, vaak geeft het UWV eerst een waarschuwing als je te laat bepaalde informatie doorgeeft. Anders is het als ze vinden dat je je een x-tijd je uitkering onterecht hebt ontvangen, ik denk dat je daar echt niet onderuit zult komen. Maar zoals ik al zeg zal het moeilijk aan te tonen zijn dat je vanaf een bepaalde datum echt weer arbeidsgeschikt was, dus misschien valt dat dan mee wat dat betreft. Ontvang je een volledige Wajong-uitkering? Dus ben je 80-100% arbeidsongeschikt? En hoeveel uren heb je ongeveer gewerkt per week, of hoeveel verdiende je ongeveer? Wat je in elk geval moet doen, is als je een wijziging doorgeeft die je eigenlijk al eerder door had moeten geven, is de naam van de arbeidsdeskundige erbij zetten met wie je dat destijds hebt besproken. Als die tegen jou heeft gezegd dat je bepaalde dingen niet door hoefde te geven, of de indruk heeft gewekt dat dit zo was, zet dat er dan ook bij. Datzelfde doe je als je eventueel via het callcenter informatie hebt gevraagd en daar te horen hebt gekregen dat je zelf de wijziging niet door hoefde te geven. Dat is belangrijk, want daarmee kun je in elk geval bewijzen dat het nooit jouw intentie is geweest om informatie achter te houden, maar dat je 'alleen maar' niet op de hoogte was van de precieze gang van zaken in zo'n situatie.