Heb ik recht op WW als ik mijn vaste baan verruil voor wat nieuws en het gaat mis?

Hallo,

Ik zal de vraag kort houden: Sinds 10 jaren ben ik in het bezit van een vaste baan. Nu ben ik opzoek naar een nieuwe uitdaging maar stel dat zou binnen een half jaar spaak lopen: wat dan? Heb en houd ik dan recht op WW en tellen deze 10 arbeidsjaren dan mee of doe ik daar volledig afstand van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je rechten op toegang tot de WW behoud je i.i.g. als je in loondienst blijft werken dus ook voor een nieuwe werkgever.
De duur van de WW uitkering waarop je recht zou hebben als je nieuwe baan strandt wordt bepaald aan de hand van je totale arbeidsverleden in loondienst.
Dus niet alleen op de duur van het dienstverband bij de laatste werkgever.

Je hebt geen toegang tot de WW meer als je als zelstandige ondernemer zou gaan werken. Echter kan, onder voorwaarden, een oud arbeidsverleden herleven als binnen een bepaalde (niet al te lange) periode weer wordt teruggekeerd naar een voltijds loondienstverband bij een werkgever.

Ook een loondienstverband naast zelfstandig ondernemerschap geeft recht op een deel van WW rechten, maar alleen voor dat deel in uren die je in loondienst hebt gewerkt.

Je hebt geen recht op een WW uitkering als het dienstverband door eigen schuld of nalatigheid is beëindigd.
Daar valt dus niet onder, het veranderen van baan of werkgever. Ook niet als de baan of werkgever niet blijken te passen en het daardoor tot ontslag komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (1)

Als je van baan verandert, en je wordt werkloos buiten eigen schuld, heb je recht op WW.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het feit dat ik een vaste baan verruil voor iets tijdelijks heeft daar geen invloed op? Want dat zou al geïnterpreteerd kunnen worden als eigen schuld. Maar ja, er moet ook gelegenheid zijn óm over te stappen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is geen probleem wiz4rd want momenteel krijg je nergens meer een vast contract dus dan zou niemand meer van baan kunnen veranderen.