Welk taxi-rijbewijs heb ik nodig als ik kinderen van en naar school wil brengen?

Het betreft groepsvervoer met vaste personen op dagelijks dezelfde route. Ik heb begrepen dat er verschillende taxi-rijbewijzen en chauffeurs opleidingen zijn dus welke opleiding heb ik hier precies voor nodig?

10 jaar geleden
8K

Antwoorden (1)

Je hebt nodig: de 'beperkte chauffeurskaart taxi'. Die 'krijg' je als je onder meer het '(beperkt) chauffeursdiploma taxi' hebt.

"Met het oog op de professionalisering van de taxibranche moet iedere taxichauffeur die na 1 juli 2001 gestart is met taxivervoer in het bezit zijn van de wettelijk verplichte chauffeurskaart taxi.
Er zijn twee verschillende soorten chauffeurskaarten.
■De volledige chauffeurskaart taxi. Hiermee mag een taxichauffeur alle soorten taxivervoer verrichten
■De beperkte chauffeurskaart taxi. De beperkte chauffeurskaart taxi is voor taxichauffeurs die rijden met vaste passagiers, op vaste routes en vaste tijden en die geen financiële handelingen verrichten in de taxi.

De voorwaarden voor het verkrijgen en verlengen van de (beperkte) chauffeurskaart zijn:
■Orginele Verklaring Omtrent het Gedrag niet ouder dan vier maanden

■Orginele Geneeskundige verklaring niet ouder dan vier maanden

■Geldig rijbewijs

■(beperkt) chauffeursdiploma taxi

Het (beperkte) chauffeursdiploma kunt u bij CCV behalen door te slagen voor het bijbehorende theorie- en praktijkexamen. Voor de examens hoeft u nog niet te beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag en Geneeskundige Verklaring.

De (beperkte) chauffeurskaart kunt u aanvragen bij Kiwa Register.

Voor chauffeurs die zich verder willen bekwamen, biedt CCV ook de examens sociale vaardigheden en doelgroepenvervoer aan."

De eisen voor het chaffeursdiploma:
"Het examentraject voor de kandidaat die de beperkte chauffeurskaart wil halen, ziet er als volgt uit:
■Theorie-examen taxi
■Praktijkexamen taxi beperkt
Omdat het belangrijk is dat u als taxichauffeur de Nederlandse taal beheerst, worden deze examens alleen in het Nederlands afgenomen.

Zowel het theorie- als praktijkexamen kunt u op verschillende locaties verspreid over heel Nederland afleggen. CCV deelt de kandidaat voor het theorie-examen in bij de examenplaats die het dichtst bij de woonplaats van de kandidaat ligt. De kandidaat kan zelf zijn of haar voorkeur aangeven voor een praktijkexamenplaats.

Op basis van een aantal diploma’s en (deel) certificaten is vrijstelling mogelijk van het verplichte taxidiploma of het theorie- of praktijkexamen. Hieronder kunt u het document downloaden."

(...)

De praktijktest bestaat uit een rit van 70 minuten.
■Rijden van een CBR-locatie naar een vastgesteld object met gebruikmaking van hulpmiddelen (navigatiesysteem of stratenboek)

■Rijden van het object terug naar CBR op aanwijzingen van de examinator
Computoon