hoe lang bewaar je oude arbeidsovereekomsten?

Ik kom oude arbeidscontracten uit 2008 tegen. Moet ik deze nog bewaren nu ik niet meer bij deze werkgever in dienst ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Je zou ze meteen kunnen weggooien maar ik zou het niet doen. Bedrijven hebben 7 jaar bewaarplicht voor het grootste deel van hun administratie, particulieren niet.

- Ze zijn een hulpmiddel bij het samenstellen van een cv want je kunt eruit afleiden van wanneer tot wanneer je bij een bepaald bedrijf hebt gewerkt, hoe dat bedrijf precies heette en hoe je functiebenaming was;
- mocht je onverhoopt in de ww komen dan zal ongetwijfeld met een digitaal formulier worden gevraagd waar je hebt gewerkt en van wanneer tot wanneer, om het arbeidsverleden vast te stellen.
- emotionele waarde

Ik heb ze allemaal bewaard, vanaf het exemplaar dat op de matrixprinter werd uitgedraaid op kettingpapier waarvan de perforatie is verwijderd. Ja, zo oud ben ik al;-)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een werkgever heeft twee jaar bewaarplicht voor de arbeidsovereenkomst van een ex-werknemer. Het heeft weinig nut om als ex-werknemer die arbeidsovereenkomst langer dan twee jaar te bewaren, of het moet om emotionele redenen zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Voorzover ik weet, is het verstandig als particulier om "zakelijke gegevens / administratie" minimaal 5 jaar te bewaren o.a. om belastingtechnische redenen.
Voor een bedrijf zou die termijn 10 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee, 7. Vijf jaar geldt voor de kopie van het identiteitsbewijs, en eventueel de aard en het nummer hiervan; de loonbelastingverklaring of de gegevens van de werknemer voor de loonheffingen; een verzoek om de loonheffingskorting wel of niet toe te passen; (eventueel) de bijlage studenten- en scholierenregeling. Al wordt op een site het advies gegeven: "Het is raadzaam gegevens die mogelijk als bewijs kunnen dienen in civiele procedures zelfs zo’n twintig jaar te bewaren. Voor dergelijke procedures gelden namelijk langere verjaringstermijnen."
Zelf bewaar ik alles. Dit, omdat het een bewijs vormt dat je ergens daadwerkelijk in dienst bent geweest. Ook makkelijk om de gegevens bij de hand te hebben wanneer iemand referenties op wil vragen. Verwerk de gegevens ook in een CV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijf ze bewaren , waarom ! Ter ondersteuning van je CV , ook zelfs op de lange duur pensioen aanspraken , ja mogelijk ooit naar gewerkte jaren misschien ver gezocht maar alles verdwijnt straks uit computers , loonbrieven ook afdrukken en bewaren zeker de jaar uitdraai . Ja formeel zeker na 5 jaar is het niet nodig . Dan mag je ze weg gooien maar of dat altijd handig is nee . Het kan heel functioneel zijn dat AO en jaar uitdraaien een mooi sluitend beeld geven , dan heb jij het bewijs voor alle afdrachten en dat je werkzaam was in nl .