Hoe word je onderofficier algemeen verpleegkundige?

Ik zit momenteel in 5HAVO, moet ik dan eerst HBO verpleegkundige doen en daarna pas me aanmelden bij de marine (landmacht) of kan dat meteen als ik mijn examen gehaald heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je moet al verpleegkundige zijn en al een specifieke stage hebben gedaan:

"Opleidingsniveau
MBO 4. Opleidingsrichting MBO-V (Verpleegkundige Niv 4); HBO-V (Verpleegkundige Niv 5); BIG geregistreerd. Aanvullende eisen: minimaal in het laatste jaar van de opleiding 6 maanden stage op een snijdend specialisme(bij voorkeur chirurgie)en/of 6 maanden werkervaring als gediplomeerd verpleegkundige op een snijdend specialisme."

Dan kun je aan de militaire opleiding beginnen met uiteraard ook een verpleegkundige component daarin. Hieronder de informatie m.b.t. de Koninklijke Landmacht:

"De Koninklijke Landmacht is op zoek naar verpleegkundigen die zich aangetrokken voelen tot een praktische en brede invulling van zijn/haar vak en die er niet tegen opzien om af en toe voor een periode van 3 tot 6 maanden ver van huis te zijn.

(...) Je bent in het bezit van het diploma verpleegkundige inservice, MBO-V of HBO-V. Bij je aanstelling ben je niet ouder dan 28 jaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen de Hulppostploeg, (...) De Algemeen Militair Verpleegkundige (AMV) verricht onder leiding van de officier-arts zelfstandig zijn/haar geneeskundige taken. De hulppostploeg bestaat uit een Algemeen Militair Arts, een Algemeen Militair Verpleegkundige en 4 geneeskundige verzorgers. De rang is Sergeant met een aanstelling voor bepaalde tijd.

Defensie hanteert een flexibel personeelssysteem (FPS) met drie fases. Een aanstelling als militair vindt plaats in FPS fase 1, en doorgroei naar fase 2 en 3 is onder voorwaarden mogelijk. Binnen de landmacht zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Indien er mogelijkheden zijn binnen jouw functiegebied, kun je in het laatste jaar van je dienverplichting (fase 1) vragen om verlenging van je contract, naar fase 2. Samen met jou bekijkt de landmacht tijdig voor het eindigen van de looptijd in rang (eind van fase 2) of er voor jou mogelijkheden zijn binnen ons bedrijf. Je kunt dan doorstromen naar fase 3, of besluiten de dienst te verlaten. De hoogste rang die je kunt bereiken is afhankelijk van jouw vooropleiding en ervaring.

Opleiding en studie die je gaat volgen

- Algemeen Militaire Opleiding (8 maanden Koninklijke Militaire School te Weert)
- Vakgerichte opleiding (enkele maanden) aan het Instituut Defensie Geneeskundige Opleidingen te Hilversum.
(Korting op de vakgerichte opleiding is afhankelijk van reeds in bezit zijnde en nog te behalen algemene- en deelkwalificaties (ADK`s en CDK´s)."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!