buget beheerder worden, wat voor diploma heb ik nodig? ben maatschappelijk werker is dit genoeg om te starten

Mijn dochter en ik zijn allebei maatschappelijk werkers, ik regel nu voor mijn werk veel geld zaken voor mijn clienten. De wereld om aanvraag betaal regelingen te treffen is me niet vreemd. Binnen ons gemeente is geen budget beheer, zouden we zelfstandig kunnen starten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (3)

Budgetbeheerder is geen beschermd beroep en u mag dus uw diensten aanbieden. Die diensten kunnen bestaan uit het beheren van de betalingen van de vaste lasten van een cliënt. Het uitvoeren van budgetbeheer vereist echter wel een zekere professionaliteit: het incorrect uitvoeren ervan kan immers leiden tot schadeclaims van de cliënten. Een van de knelpunten is het openen van beheersrekeningen: banken laten derden niet zomaar een bankrekening openen op naam van iemand anders. Dat maakt het een stuk lastiger om geldstromen binnen uw bedrijfsvoering gescheiden te houden.

Echter, in uw toelichting heeft u het over "betaal regelingen" [sic]. Dat betekent dat u schuldhulpverlening wil gaan doen. Dat is in de regel verboden. Zie artikel 47 van de wet op consumentenkrediet. Artikel 48 kent een aantal uitzonderingen, waaronder als u de schuldhulp gratis verleend wordt of als u onder andere advocaat of registeraccountant van beroep bent. Lid 1 sub d en lid 2 lijken te suggereren dat er mogelijkheden zijn om het met een bepaalde opleiding te doen, maar er is momenteel geen algemene maatregel van bestuur dus het is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ceeve
10 jaar geleden
Volgens de site van het LOI waar ik naar heb verwezen is er wel degelijk een erkende opleiding met bijbehorend certificaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ceeve er zijn een aantal opleidingen, waaronder die van de LOI. De Hogeschoon Inholland biedt ook een module aan (volgens mij als onderdeel van de opleiding schuldhulpverlening). Het is echter niet zo dat het hebben van een opleiding verplicht is voor het aanbieden van diensten. Deze opleidingen zijn meer gericht op mensen die solliciteren bij gemeentelijke kredietbanken die budgetbeheer aanbieden.
Je kunt ondermeer bij het LOI een cursus volgen van circa 1 jaar dan krijg je het erkende certificaat van schuldhulpverlener, en daarmee kun je ook aan de slag als budgetcoach volgens de informatie op de site.

Verder heb ik nog een andere cursus gevonden, die zou zelfs maar € 99,00 kosten.

Als maatschappelijk werker heb je zeker een voorsprong, want je bent al hulpverlener, maar specifieke kennis valt natuurlijk altijd aan te bevelen. Verder heb je als ZZP-er natuurlijk met allerlei vooral fiscale regels te maken, dus oriënteer je van tevoren goed.

Ook moet je je goed realiseren dat je wel verantwoordelijk bent voor iemands zijn financiën en bij fouten daar ook voor aansprakelijk bent. Verder moet je goed bedenken hoe je het e.e.a. gaat opzetten en vooral hoe je betaald gaat worden. Denk hier goed over na.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die laatste opmerking is super belangrijk. De cliënten die jij wilt helpen hebben doorgaans geen geld om jou te betalen, vaak zelfs niet met een betaalregeling. Dit maakt dit beroep erg lastig, jij moet immers het beleg op je boterham er mee verdienen...
Op deze sites http://www.nationaleberoepengids.nl/Budgetcoach en http://www.nationaleberoepengids.nl/Schuldhulpverlener is deze informatie te vinden over de opleiding(en) voor respectievelijk Budgetcoach en Schuldhulpverlener:

"Opleidingen tot budgetcoach

Er bestaan (korte) cursussen en opleidingen voor de Budgetcoach. De Budgetcoach moet een goed financieel inzicht hebben en mensen kunnen adviseren en tot steun zijn."

en

"Opleidingen tot schuldhulpverlener

Om Schuldhulpverlener te worden volg je vaak een cursus of post-HBO opleiding in Schuldhulpverlening. Hiervoor is een opleiding als Sociaal Juridische Dienstverlening (HBO) een geschikte basis. De post-HBO opleidingen duren ongeveer een jaar en zorgen dat je jezelf een gekwalificeerd Schuldhulpverlener mag noemen. Tijdens deze opleiding doe je kennis op van de faillissementswet en krijg je veel informatie over hoe je verstandig met geld om moet gaan. Ook worden je dingen geleerd als het maken van een budget en het opzetten van een balans. Deze opleidingen zijn vaak juridisch van aard en er zal dan ook veel aan bod komen over de wet en de eventuele handhaving van de wet.

Op MBO niveau is er de opleiding Sociale Schuldhulpverlening."

Of je je huidige diploma, op basis van bovenstaande informatie, voldoende vindt om te starten, moet je zelf bepalen. Volgens de informatie kan je wel budgetcoach worden, maar (nog) geen schuldhulpverlener. Een schuldhulpverlener werkt overigens ook voor bedrijven, niet alleen voor particulieren, dus misschien is die opleiding niet nodig.
Antoni