in welke loonschaal hoor ik werkelijk thuis? Ik werk als vakkenvuller/magazijn en sinds 2 jaar ook enkele uren en soms 3/4 weken op de reachtruck.

Ik werk enkele jaren als vakkenvuller/magazijn bij een groothandel en sinds 2 jaar ook enkele uren en soms 3/4 weken aaneen op de reachtruck met certificaat behaald via de werkgever. Nu kom ik erachter dat ik al die tijd betaald krijg als "vakkenvuller schaal 1" terwijl reachtruckchaufeur schaal 3 is. heb ik dan ook het recht op betaling van schaal 3 of misschien schaal 2 omdat ik niet fulltime op de reachtruck zit en voor het grootste deel van het jaar vakken vul...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor dit probleem bestaat geen kant-en-klare oplossing.

Het gebeurt vaker dat iemand ook werkzaamheden uitvoert die deels in een andere loonschaal thuishoren. Maar je kunt niet gelijktijdig in meer loonschalen zitten. Je moet de werkzaamheden dus bekijken over een langere periode, zeg een paar maanden. Ben je dan het grootste deel van de tijd bezig geweest als vakkenvuller of als reachtruckchauffeur?

Als je het idee hebt dat je al enkele maanden gemiddeld meer uren op de reachtruck hebt gezeten dan vakken hebt gevuld, geef dit dan door aan je leidinggevende. (Als het goed is, heeft die dat zelf ook al gezien maar bij een groot bedrijf kan dat nog tegenvallen).

Houd het, gewoon voor jezelf bij: op die en die datum, van die en die tijd dat en dat gedaan. Als je, bij wijze van spreken, 3/4 van de maand op de reachtruck zou zetten en dat al enkele maandenlang, en als dit ook zo lijkt te blijven, dan is het tijd dat je een nieuwe functiebeschrijving krijgt met het daarbij horende salaris. Je leidinggevende moet dit dan bespreken met de afdeling personeelszaken, of hoe die bij jullie ook heet.

Pak dit wel voorzichtig aan, je moet natuurlijk voorkomen dat je door bepaalde uitspraken niet meer op de reachtruck 'mag' omdat het bedrijf niet het 'risico' wil lopen meer salaris te moeten betalen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor het grootste gedeelte zal ik aan het vullen zijn ja..al zijn er (vakantie)periodes en tussendoor situaties waarbij ze mij enkele uren tot dagen achter elkaar nodig hebben op de truck (we zijn met 2 pers. verantwoordelijk voor een grote wijnafdeling, als er 1 niet is of kan moet de ander op de truck gezien er anders geen/weinig werk gedaan kan worden). Is het dan redelijk om betaling van schaal 2 te "eisen" gezien ik werk uitvoer van schaal 1 en 3..Wat zijn mijn rechten eigenlijk of kunnen ze het zo stellen dat ik het grootste gedeelte aanvul, dus schaal 1.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, het is niet redelijk om betaling van schaal 2 te eisen. Schaal 2 is voor degenen die een functie hebben die in schaal 2 valt. (Welke functie dat is weet ik niet, want ik ken jullie bedrijf niet :-) Het werkt dus niet zo dat je bij 3/4 vullen en 1/4 trucken een salaris krijgt wat gelijk is aan 3/4 van het vulsalaris en 1/4 van het reachtrucksalaris. Of dat je recht op een salaris in schaal 2 omdat die tussen 1 en 3 in zit. Wat wel redelijk is (althans, dat vind ik maar ik heb er niets over te zeggen) is dat je sneller de schaal waarin je nu zit, schaal 1 dus, kunt doorlopen, op weg naar de top van die schaal.. Iedere loonschaal bestaat uit een aantal 'trappen', meestal ergens tussen de 5 en 10 treden. En meestal ga je ieder jaar een trede omhoog maar kun je sneller omhoog bij goede beoordelingen. Ik vind dat het kunnen uitvoeren van meerdere soorten werk iets positiefs is en ik denk dat je werkgever dat ook vindt. Nog beter antwoord: kijk of er in jullie bedrijf een CAO van toepassing is. Of dat er een personeelshandboek aanwezig is waarin het functieindelingsschema staat, wat de salaristreden zijn van iedere schaal, wanneer je in een andere functiegroep komt, hoe de prestaties beoordeeld worden, wanneer je overgaat naar de volgende trede van de schaal waarin je zit, enz. Je leidinggevende en zeker de afdeling personeelszaken moet hiervan op de hoogte zijn. Vraag er gewoon naar want het is (bij grotere bedrijven) niet een kwestie van 'we doen maar wat'. Bij kleine werkgevers valt er soms wel wat te 'regelen' maar een groot bedrijf begint daar gewoon niet aan. Dan krijg je al vlug scheve gezichten bij collega's en wordt het zorgvuldig opgebouwde functieindelings- en beloningssysteem langzaam maar zeker een grote rommel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens onze CAO zijn er inderdaad 3 treden op schaal 1 tot 3. ik ga eens kijken of er redelijkerwijs een andere trede/schaal mogelijk is gezien ze mij stiekem zo nu en dan niet kunnen missen op de truck gezien vrijwel niemand de kennis van de afdeling heeft....dank voor uw reactie