kun je een opleiding doen als je geen middelbare school diploma hebt?

Ik heb een moeilijke jeugd gehad, uit huis geplaatst. Op straat gewoond. En daardoor nooit de kans gehad om normaal mijn diploma te kunnen halen. Ik heb ook nooit gewerkt. En nu ik zins 3 jaar een huis heb. En mijn leven rustig is geworden (ben in middels 23) probeer ik mij te verdiepen in mijn toekomst. Alleen heb geen flauw idee wat de mogelijk heden hier in zijn. En waar ik moet zoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je aan je geld als je nog nooit gewerkt hebt?

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af in welke richting je werk zoekt. Opleidingen op niveau 1 of 2 van het ROC kun je beginnen zonder middelbareschooldiplom. Voor opleidingen boven dat niveau waarvoor je niet de goede vooropleiding hebt kun je, als je ouder dan 21 bent, een soort toelatingstoets afleggen om vast te stellen of je kennis groot genoeg is om de opleiding aan te kunnen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat je geen vooropleiding nodig hebt voor een roc-opleiding op niveau 2 geldt alleen als er geen roc-opleiding op niveau 1 is voor hetzelfde beroep.
Computoon
10 jaar geleden
Het beste is dan wellicht om je MBO diploma eerst te halen. Maar omdat je nog niet weet wat je wilt wil ik je adviseren eerst een beroepskeuze test te doen. Er zijn er verschillende te vinden op het internet. Zo kan je van jezelf een beetje een beeld krijgen in welke richting je wilt gaan leren.

http://www.roc.nl/interessetest.php
http://www.werksite.nl/beroepskeuzetest
http://www.123test.nl/beroepentest/

"MBO opleidingen kun je volgen in vele soorten. Je studiekeuze is daarom soms er lastig. Je kunt naast de vele soorten, uit meer dan honderd MBO opleidingen kiezen. Op MBOstart proberen wij jou een zo goed mogelijk beeld van alle MBO opleidingen te geven."

Op onderstaande site staat alle informatie die je nodig hebt.
http://www.mbostart.nl/studieinformatie/

Ik wens je heel veel succes in het vinden van de juiste keuze en je opleiding natuurlijk! Je bent al half op weg.