geen derde jaarcontract zonder functionerings gesprek gevoerd te hebben, mag dat?

2 maanden voordat mijn 2de jaarcontract afloopt krijg ik als donderslag bij heldere hemel te horen dat ik geen derde jaarcontract krijg omdat ik niet goed in het team lig en niet goed met klanten om ga????
Daarbij geeft hij wel aan dat ik heel goed ben in mijn werk en kijkt verontwaardigd als ik zeg nooit geen klachten heb gehad over het niet goed in het team te passen.

Vervolgens word mij verteld dat de stageloper word aangenomen omdat die beter in het team past en beter met klanten is.

Van mijn collega's krijg ik te horen dat ik "anders" ben dan hun en dat ik te weinig overleg wat ik naar mijn weten altijd wel gedaan heb, heb ook nooit iets gemerkt over dat ik niet goed in het team zou liggen en overleggen doe ik wel.
Diezelfde collega's hebben wat verder terug in het jaar gezegd dat ik mijn geen zorgen hoefde te maken over de stageloper omdat mijn baas mijn kwaliteiten ziet en hard werk. Niets, geen klachten over dat ik niet in het team pas.

Mijn collega's hebben dit aangegeven bij mijn baas over het "niet in het team passen" en de reden daarvan, dat is nooit terug gekoppeld naar mij toe.

In die 2 jaar dat ik daar werk heb ik geen een functioneringsgesprek gehad over dit onderwerp zodat ik mij kon aanpassen of te verbeteren zodat ik kon vechten voor mijn baan. Ik was mij echt van geen kwaad bewust en over een paar weken kom ik in de WW terecht door dit oneerlijke gedoe.

Ik vraag mij af of dit allemaal maar kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
Zie het positief: je hebt 2 jaar lang de gelegenheid gehad om op je gemak iets vast te vinden. Niet dat een vaste baan veel meer houvast biedt: een paar slechte beoordelingen en je ligt er uit, ook als dat geheel buiten je schuld is. Zo gaat dat dagelijks.
Kreten als 'beter met klanten' of 'je ligt niet goed in het team' moet je niet letterlijk nemen. Het feit dat je geen functioneringsgesprekken hebt gehad is een teken aan de wand. Ze willen gewoon van je af en verpakken dat in een subjectieve bewoordingen. De werkelijke reden zullen ze je nooit vertellen en 'vechten voor je baan' is een gevecht dat ze je nooit zullen laten winnen. Aan de redactie: laat het even staan, zodat de vraagsteller er zijn voordeel mee kan doen, want ik begrijp hoe beroerd hij zich voelt. Daarna mag Heer Voldemort gaan klagen en kunnen jullie de reactie verwijderen wegens het gebruikelijke respectloos hier en spelregels daar en yadayadaya.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik was niet van plan om te gaan klagen, deze keer, maar aardig dat je het zo verwoord, ik kom er in ieder geval voor uit als ik iets niet vind kunnen. Kennelijk vond de redactie dat ook, anders had je reactie er nog wel gestaan toch? Als je last van me hebt, had je me ook een PB kunnen sturen, dat was volwassener geweest dan dit.

Antwoorden (2)

Uw arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt automatisch ('van rechtswege') af op de dag na de in het contract genoemde einddatum. Uw werkgever hoeft niets op te zeggen en u ook niet. Er zijn dus ook geen opzegtermijnen om rekening mee te houden. Tegen de tijd dat uw tijdelijk contract afloopt, is meestal wel duidelijk of uw werkgever wil dat u inderdaad vertrekt, of dat u blijft.

Soms is er wel opzegging vereist. Bijvoorbeeld als u als werknemer eerst een arbeidscontract voor onbepaalde tijd had en daarna uw contract naar bepaalde tijd wordt omgezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas, het is beslist niet netjes maar het kan en het mag.

Je had een contract voor bepaalde tijd en deze contracten eindigen van rechtswege nadat de tijd waarvoor ze zijn aangegaan verstreken is (= automatisch). Een contract voor bepaalde tijd mag maximaal 2x worden verlengd zolang de totale duur van al deze contracten niet boven de 36 maanden uitkomt, dat is de hoofdregel. (Uitzonderngen in CAO's daargelaten.)
Computoon