Wat kan je doen als je patiënt je vriendschapsverzoeken stuurt op facebook?

Zelf werk ik als assistent in een ziekenhuis en ben ik verplicht een personeelspas te dragen. Nu krijg ik vriendschapsverzoeken van een patiënt op facebook, omdat ik dit alles behalve fijn vind vroeg ik me af of ik hier melding van kon doen en wat voor stappen ik hier eventueel tegen kan nemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

in principe mag je beroepsmatig wel een patiënt als vriend hebben op facebook, zolang je het beroepsgeheim maar in acht houdt. Maar ik begrijp uit je uitleg al dat je niet op prijs stelt. Je kunt het verzoek in eerste instantie gewoon negeren. Zolang je een verzoek niet accepteert, komt de patiënt ook niet in je vriendenlijst te staan. Blijft de patiënt echter verzoeken sturen, dan kun je natuurlijk proberen om een bericht naar deze persoon te sturen met de uitleg dat je dit vanwege je professionaliteit niet op prijs stelt. Mocht dit niet baten, kun je contact opnemen met een moderator van facebook, of je kunt iemand blokkeren. Kijk voor uitleg hierover onder privacysnelkoppelingen (slotje en streepjes naast de startpagina helemaal rechts bovenin).

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stuur een bericht naar die persoon en zeg dat je werk en privé gescheiden houdt en om die reden geen patienten toevoegt.
Blijft die persoon je lastig vallen,dan kun je diegene blokkeren.
Maakt diegene een nieuw FB account aan om jou weer lastig te vallen,dan kun je een melding doen bij FB dat een bepaald iemand jou lastig valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als elk modern werkgever heeft ook een ziekenhuis zeer waarschijnlijk een ICT afdeling en een sociale media protocol . Mocht je er zelf niet uitkomen (de vraag is niet voor niets gesteld), dan kun je altijd advies vragen aan de ICT afdeling hoe je het gedrag van deze patiënt kunt melden bij facebook en wanneer en hoe verdere stappen je kunt ondernemen. Uit je vraag lees ik dat je het lastig vindt dat je gemakkelijk vindbaar bent op facebook. Ook hier kan de ICT afdeling je bij helpen.