Doen winkels kassatraining terwijl de winkel gewoon open is enzo?

Ik ga binnenkort bij de Blokker werken en dan krijg ik kassatraining. Hoe gaat dit? Doen ze dit als de winkel open is en iedereen toe kan kijken? Of na sluitingstijd/voor openingstijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb ooit een blauwe maandag bij de Blokker gewerkt (vakantiebaantje) maar kan me niet herinneren dat ik iets heb gekregen wat ook maar leek op een formele training. Dat was gewoon: "hier is de kassa, zo werkt het, en roep maar als er iets is." Ik geloof wel dat ik de eerste dag of dagen niet zelfstandig de kassa gedraaid heb, maar alleen af en toe meekeek terwijl ik wat andere klusjes deed.

Mijn ervaring is dat er genoeg relatief rustige momenten waren in de winkel waarop er geen klanten zijn. Op dat soort momenten kan een collega je natuurlijk rustig wat uitleg geven over hoe de kassa werkt. Maar daarnaast ben je natuurlijk ook 's ochtends aanwezig in de winkel voordat je opent, dus ook op zo'n moment kunnen ze je even wat uitleggen. Ze zien vanzelf hoe snel je het oppikt: in eerste instantie zul je even meekijken met een collega, en daarna kijken zij even mee met jou om te zien of alles goed gaat en zodat je vragen kunt stellen als je ergens niet uitkomt. Na sluitingstijd zullen ze je geen instructies geven over het kassawerk lijkt mij, dan wil iedereen snel naar huis. Bovendien hebben ze dan andere dingen die ze je uit willen leggen en voordoen, namelijk het tellen en afsluiten.

Over dat toekijken: ik maak - als klant - heel regelmatig mee dat iemand die achter de kassa staat even hulp moet inroepen omdat hij of zij net nieuw is en iets nog niet weet. Dat geeft echt helemaal niets, elk mens weet dat je nieuwe dingen nu eenmaal niet in één keer kunt. Daar hoef je je niet druk over te maken. Ze zullen je niet gaan uitleggen hoe de kassa precies werkt en waar je het afgeroomde kassageld in stopt waar de klanten bij staan, al was het puur vanwege de veiligheid. Maar als je een keer hulp moet vragen omdat je ergens niet uit komt of omdat iemand iets komt ruilen en je hebt dat nog nooit gedaan, dan zullen ze je vaak wel waar de klant bij staat even laten zien hoe dat moet. De beste manier om iets te leren is immers toch gewoon door het te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tijdens openingstijden. Je krijgt hulp van een andere cassiere en die zal je op weg helpen hoe je het moet aanslaan, geld moet teruggeven, kassabon, retouren en van alles en nog wat. Het lijkt allemaal heel lastig, maar je zal vanzelf wennen.

Ze noemen het training omdat er iemand is die je op weg helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat ze je de eerste dingen wel even uitleggen waar niemand bij is zodat je niet alles uitgelegd hoeft te krijgen waar de klanten bij is. Dat kan buiten openingstijden maar ook als het nog rustig is om 9 uur. De eerste klanten zullen ze dan doen waar jij naast staat.

Dan ga je het voor het eerst doen waar ze naast je staan, na een paar keer probeer je het alleen als ze in je buurt staan en vervolgens roep je ze als je ze nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik keek eerst toe, bij de jumbo, 5 minuutjes mee gekeken, daarna ging ik zitten en stond er nog iemand bij zon 5 minuutjes en legde ze me uit wat ik moest weten zoals omroepen en gewoon bellen. Daarna ben ik gelijk zelfstandig gaan draaien. Ik kon bellen als ik iets niet wist dan werd ik gelijk geholpen. Maar in principe ging het gewoon goed, dat was op zaterdag om 6 uur. Wel door werken maar niet ontzettend druk. Is goed te doen hoor, maar maak aantekeningen op een klein kladblokje als je bang iets te vergeten, heb ik wel gedaan. Heeft me ook zeker geholpen omdat er toch wel veel op je afkomt in het begin.