Ik neem ontslag bij mijn huidige werkgever, mag hij mijn contract eerder dan de door mij gewenste datum ontbinden?

Op 27 juni heb ik mijn werkgever medegedeeld (schriftelijk) dat ik per 5 augustus mijn ontslag neem omdat ik 6 augustus voor een ander ga werken. Nu wil mijn werkgever mijn contract al eerder ontbinden, ik heb een opzegtermijn van een kalendermaand (staat in het contract), mag hij dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af. Een werkgever die een arbeidsovereenkomst wil opzeggen, kan dit meestal pas doen nadat hij hiervoor toestemming heeft gekregen van UWV Werkbedrijf. Een belangrijke uitzondering hierop is de opzegging in de proeftijd.

Heeft hij die ontslagtoestemming (en kan hij dus opzeggen) dan moet hij eerst nagaan wat er over de opzegtermijn eventueel geregeld is in de wet, de arbeidsovereenkomst of de CAO. Is er daarin niets over te vinden, dan gelden de regels uit het Burgerlijk Wetboek. Bij een dienstverband tot 5 jaar is de opzegtermijn een maand.

Hij kan ook naar de kantonrechter gaan met een ontbindingsverzoek. Bij ontslag via de kantonrechter behoeft geen opzegtermijn in acht worden genomen.

Als hij zonder wederzijds goedvinden het dienstverband opzegt zonder dat hij een van bovenstaande procedures heeft gevolgd, maakt hem dat schadeplichtig.

(Behalve natuurlijk als je in de proeftijd ontslagen wordt of met een gegronde reden op staande voet, dan houdt het natuurlijk ook meteen op. Contracten voor bepaalde tijd lopen automatisch af na de tijd waarvoor ze zijn aangegaan.)

Ik snap je werkgever in dit verband dan ook niet.

Toegevoegd na 8 uur:
Het kan natuurlijk zijn dat je werkgever van je verlangt dat je je nog niey opgenomen vakantiedagen opmaakt tijdens je opzegtermijn. Maar dat heeft niets te maken met eerder opzeggen of eerder ontbinden. Loonbetalingsplicht loopt t/m 5 augustus. Alle nog niet opgenomen maar wel opgebouwde vakantiedagen moeten worden uitbetaald, evenals een evenredig deel van het vakantiegeld.

Toegevoegd na 13 uur:
Het enige vreemde in jouw opzegging is de opzeggingsdatum. In nogal wat arbeidsovereenkomsten/cao's staat dat tegen het einde van de kalendermaand moet worden opgezegd (en dan zou het eind juli zijn.) Maar je kunt zelf nakijken of je dat goed gedaan hebt.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij dient een maand opzegtermijn te respecteren. Maar geen dag meer

Toegevoegd na 2 uur:
Dat is: kalendermaand, dus tm eind volgende maand

Toegevoegd na 2 uur:
Tot eind juli
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op verzoek van de werknemer mag het zeker wel langer zijn.
Hij moet bv een maand accepteren, maar een werknemer mag zeker al maanden van tevoren aangeven weg te gaan.
Daar zijn werkgevers normaal gesproken juist blij mee, dan hebben ze ruim de tijd vervanging te regelen.
Poet
10 jaar geleden
Zoals ik het lees wil de WG nu juist eerder ontslag geven, los van de wens vd werknemer. Ik begrijp je punt niet goed.
Even goed nakijken. In sommige gevallen is de opzegtermijn 1 maand + de dan lopend maand afmaken, of (als je per 4 weken betaald wordt) 4 weken + de dan lopende periode vol maken.
Dat wordt dus even de CAO er op naslaan.
10 jaar geleden
Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd ontslaat hij jou in feite en dat mag niet zomaar, daar moet hij toestemming voor hebben van het UWV.

Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt mag hij dat contract natuurlijk niet verlengen maar dan moet het wel heel toevallig net in deze tijd vallen dat het contract verlengd had moeten worden.

Dus nee, dat mag niet zomaar. Het kan wel dat hij wil dat je je vakantiedagen aan het eind opneemt als je die hebt en je zo eerder laat vertrekken maar dan moet je dus nog wel uitbetaald worden tot en met 5 augustus.