Het gemiddeld netto maandloon voor een huisarts is € 2850.
Dit is berekend door middel van de Salarischeck bij www.loonwijzer.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het inkomen van een huisarts is veel hoger dan € 2850 netto per maand. Volgens eigen opgave LHV zou het inkomen € 70.000 bruto op jaarbasis zijn. Dat is omgerekend naar maandloon: € 3555. Het inkomen van een vrij gevestigd huisarts zal nog veel hoger uitkomen.

De Volkskrant in een bericht van 5 oktober 2011 berichtte als volgt:

Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) verdient een huisarts in loondienst per jaar bruto 70.000 euro. Het norminkomen van een huisarts met praktijk ligt volgens de LHV iets boven een ton per jaar. Wim Groot schat dat daar nog de helft bij opgeteld kan worden.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dus dan kom je netto zelfs ruim onder die 2850
fisbel
12 jaar geleden
Je moet wel met loonheffingskorting (algemene heffingskorting en arbeidskorting) rekenen. Vul als inkomen maar eens € 70.000 in in de VA2012 (voorlopige aanslag 2012) Ervan uitgaande dat de arts geen aftrekposten heeft zoals hypotheekrenteaftrek is de te betalen belasting over dit jaarinkomen € 29.090 - de meeste belasting te betalen in de hoogste schijven. Op maandbasis is het maandinkomen: (70.000 - 29.090) : 12 is € 3412. Mijn eerdere opgaaf van € 3555 was mbv de bruto-netto check RAET. Laten we dus zeggen: € 3500 netto per maand. Heb je een bron remcok waardoor jij op een veel lager bedrag uitkomt? Ik houd me aanbevolen!
Het wordt huisartsen verweten dat ze met cijfers goochelen. In het conflict tussen LHV en de minister passeren er ook allerlei bruto - netto plaatjes de revue.