Hoe omgaan met een 'te enthousiaste' collega ? (zie uitleg)

Ha goedenavond,

Sinds ongeveer een jaar hebben wij een nieuwe collega. Aardig persoon, niks mis mee. Neemt veel initiatief en wil ook graag laten zien dat diegene het bij ons naar de zin heeft. Positief.

Ik merk sinds een paar maanden dat die collega wel heeeel erg enthousiast is, veel taken (onbewust ?) naar zich toe trekt in het kader van ' enthousiasme'.

Diegene heeft een ondersteunende functie, maar af en toe lijkt het alsof diegene ' doorslaat' . Bij wijze van spreken bespreken we een nog op te zetten project, en diegene heeft de volgende dag al een heel projectplan in het hoofd en deels op papier.

Of wanneer wij bijvoorbeeld een promotie-campagne willen opzetten, heeft die collega gelijk al het hele intranet afgezocht naar richtlijnen van de communicatie-afdeling, en wil dan het liefst helemaal de posters etc. allemaal ontwerpen.

Diegene wil, wil, wil en wil van alles en laat dat ook wel zien. Natuurlijk is het positief,maar diegene heeft ook tegen collega's (waaronder ik) weleens gezegd: ' Als ik in jouw vaarwater kom, moet je het maar aangeven, het is niet de bedoeling om e.e.a. af te willen pakken' . Tja, wat moeten we daarmee......omdat ik zelf dan zoiets denk als:' Oh, je bent je waarschijnlijk ergens bewust van, maar zolang anderen er niks van zeggen ga je er mee door ? '

Het is toch wel zo prettig om efficient te kunnen werken en niet steeds iemand die bij wijze van spreken ' een auto klaarzet omdat je even naar de weg kijkt' .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Zo'n persoon krijgt waarschijnlijk al heel zijn leven te horen dat hij/zij te enthousiast is en geeft zelf aan dat je het moet zeggen als hij/zij wat doorslaat. Maak daar gebruik van, vraag of die persoon wat rustiger aan doet en dat het allemaal een beetje overdreven is. Misschien is je laatste voorbeeld wel heel mooi in dat gesprek, dan begrijpt hij/zij ook waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij helpt het jullie als je eens uitvoerig het project van voor tot achter samen doorspreekt, duidelijke planning maakt, risico’s en relevante omgevingspartijen / factoren benoemt. Benoem wat je écht een goede prestatie zou vinden waar je trots op kunt zijn. Ook expliciet je tactiek en strategie verwoorden. Dat voelt voor jullie misschien kunstmatig omdat het al zo in je systeem zit. Maar is nmm wel een goede investering. Ik denk dat deze persoon dit snel op zal pikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier kan ik (we) wat mee. Wellicht staan wij er inderdaad ook niet bij stil hoe automatisch wij handelen/denken en hoe weinig de enthousiaste nieuweling weet. Kijk, voor de rest is diegene qua omgang wel een prettig persoon, heeft ook binnen no-time al met heel veel collega's (op eigen initatief) kennis gemaakt etc., maar ziet inderdaad nog niet het geheel van onze veel grotere organisatie.
Ik denk dat de collega niet het verschil weet tussen brainstormen, een paar ideetjes bespreken EN echt aan het werk gaan om een taak te volbrengen en dat is jullie fout. Hij denkt dat als iets besproken is het ook gedaan gaat worden en het is helemaal niet fout om dan het intranet af te zoeken op de eisen van iets.

Als jullie een goede leidinggevende hebben dan had deze persoon allang een functioneringsgesprek gehad en was hem op deze punten gewezen maar blijkbaar hebben jullie ook die niet.

Ik zie de fout niet echt bij de persoon, hij heeft wellicht te weinig werk gekregen of hij werkt harder dan jullie en heeft tijd over. Bespreek bij elke vergadering hoe jullie verder gaan en wijs mensen aan die die taak op zich gaan nemen en leg dat vast in de notulen. Jullie laten hem zwemmen en hij doet zijn best om te laten zien wat hij waard is (heeft hij een vast contract?).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je collega geeft het zelf prima aan door te zeggen van wanneer ze in je vaarwater komt. Dus aan jou de taak om dit aan te geven.
De collega spreekt vanuit behoefte als hij/zij je dit vraagt. Dat is heldere communicatie.
Wat jij ervan vind zitten wat aannames en overtuigingen in; 'zo hoort het', 'ik vind dat', etcetra. Dit projecteer je naar zijn/haar gedragingen.
Tja, dat je collega misschien zichzelf overschreeuwt of overwerkt is niet jouw probleem.
Dus het is ook niet zo helder wat je met de vraag wilt zeggen.