heb ik nog kans op een VOG?

hallo allemaal,
ik heb nou een half jaar een baan in de thuiszorg als verzorgende. nou heb ik te horen gekregen dat ik een VOG moet aanvragen, omdat dit nu verplicht is in de zorg. hier maak ik me zorgen over, ik ben bang dat ik geen VOG ga krijgen. ik heb ongeveer 8 maand geleden kleding gestolen, (ik ben 21) toen ik naar buiten ging werd ik aangehouden en meegenomen naar het politieburea hier heb ik ong. 4 uur gezeten, ik moest een verklaring afleggen, vingerafdrukken maken en wachten op de uitslag. ik moest op het politiebureau zelf een boete betalen van ong. €250,- en een week later kreeg ik een brief, van het hoofdkantoor van de winkel waar ik kleding had gestolen, met nogmaals een boete van ong, €250,-. hierna heb ik nergens meer wat van gehoord. dit was de enige keer dat ik in aanraking ben gekomen met de politie. ik heb hier ontzettend veel spijt van en dit zal nooit meer gebeuren. weten jullie misschien of ik nog een kans maak op een VOG? als ik die namelijk niet krijg, kan ik het werken in de zorg wel vergeten. ik hoop op serieus advies. dat ik ontzettend stom ben weet ik.
alvast bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (3)

Voor sommige banen is een 'Verklaring Omtrent het Gedrag' (VOG) nodig. Dit is een soort bewijs van goed gedrag, afgegeven door een speciale afdeling van het Ministerie van Justitie: het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG).

Het COVOG kijkt in de registers van justitie en politie of je in het verleden strafbare feiten hebt gepleegd. Daarbij tellen ook strafbare feiten mee die je pleegde toen je nog minderjarig was. Heb je geen strafblad, of staan er geen strafbare feiten in die relevant zijn voor de baan? Dan krijg je een VOG. Staan er strafbare feiten achter jouw naam waardoor het COVOG jou niet geschikt of gewenst vindt voor de baan? Dan krijg je de VOG niet.

Tegen een afwijzing van het COVOG kan je in bezwaar gaan bij het COVOG. Als je bezwaar wordt afgewezen, dan kan je daarna in beroep gaan bij de rechtbank. Hoe je dit moet doen staat in de brochure 'Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid' (zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/documenten-en-publicaties/brochures/2011/01/05/bezwaar-en-beroep-tegen-een-beslissing-van-de-overheid.html ).

Je schrijft alleen over een geldboete, dus er is kennelijk geen strafblad. Dan lijkt me dat je de VOG gewoon zult krijgen.
Amadea
10 jaar geleden
Het is mij niet helemaal duidelijk maar het KAN wel een strafblad zijn. Zie hieronder, misschien weet je dan zelf het antwoord al:

Diefstal & boete
Als u bent aangehouden voor diefstal kan u een boete worden gegeven. Dit kan op verschillende manieren.

De boete voor diefstal kunt u als transactie worden aangeboden. U betaalt dan de boete voor de diefstal en hoeft dan niet meer naar de rechter. Let op: u heeft dan wel een strafblad! (aantekening op uw documentatie). Een transactie wordt vaak tijdens een zogenaamde ' TOM Zitting' opgelegd.

Let op: Dit is GEEN zitting van een rechter maar een bespreking met de Officier van Justitie waar u een voorstel wordt gedaan. Het komt vaak voor dat het voorstel hoger is dan de straf die een rechter mogelijk zal opleggen. Ook heeft u met een transactie een aantekening op uw strafblad / Justitiele Documentatie.

Ook kan een boete voor diefstal als 'strafbeschikking' door de Officier van Justitie worden gegeven. Hiervoor gelden wettelijke termijnen om bezwaar te maken!

Het is verstandig niet zomaar een veroordeling of aantekening op uw ' strafblad' te accepteren en direct contact op te nemen met een advocaat met ervaring in een strafzaak voor diefstal. Hiervoor kunt u het formulier bovenaan op deze website invullen; er wordt dan gratis contact met u opgenomen.
Hoogte Boete voor Diefstal

De hoogte van een boete voor diefstal kan van vele zaken afhangen. Zoals uw strafblad (eerdere contacten met Justitie). Ook de manier van diefstal en de hoogte van een gestolen goed kan hierop van invloed zijn.

De straf die de Officier van Justitie voorstelt is vaak hoger dan de straf in de rechtspraktijk. Uw advocaat kan u aangeven wat u kunt verwachten! Het is dan ook verstandig een advocaat in te schakelen. Hiervoor kunt u het formulier op deze website invullen; er wordt dan gratis contact met u opgenomen.
Verklaring omtrent Gedrag (VOG)

Een opgelegde boete voor diefstal via transactie, strafbeschikking of veroordeling door de Politierechter kan betekenen dat een verklaring omtrent gedrag kan worden geweigerd. Dit hangt van diverse regels af, zoals uw verleden, de functie waarvoor de verklaring wortdt gevraagd en de hoogte van de straf.

Uw advocaat kan u hierbij helpen en u ook zo nodig bijstaan in de procedure bij de Minister van Justitie als de verklaring omtrent het gedrag wordt geweigerd.
--
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee waarschijnlijk wordt de VOG niet afgegeven. Diefstal wordt standaard ongeacht doel van de aanvraag megenomen in de beoordeling.