Mag een werkgever een werknemer waarvan het contract afloopt 3 weken voor tijd vermelden dat dit contract niet word verlengt of mag dit niet?

Toegevoegd na 14 uur:
Dank voor alle goede reacties! Het gaat gelukkig niet om mij.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik krijg net te horen dat de betreffende werknemer eerst een schriftelijk bericht heeft gehad dat het contract tot en met 31 mei is verlengd. En nu speelt het bovenstaande. is het schriftelijk bericht nu geldig of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, een werkgever mag dit tot op het laatste moment uitstellen, hoewel dit niet netjes is.

Ga er niet op gokken, maar in theorie is het mogelijk dat de werkgever je toestaat om te blijven werken ondanks dat je contract is verlopen, in zo'n situatie wordt een nieuwe overeenkomst geacht te zijn aangegaan onder dezelfde voorwaarden als de oude overeenkomst.

In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren is hiet niet zo dat zo'n eventuele nieuwe arbeidsovereenkomst automatisch een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd is. Mijn eerste link hieronder geeft dat in het kort aan, met nog wat overige nuttige informatie.

De tweede link geeft het relevante wetsartikel 7:668a Burgerlijk Wetboek aan, waar uit lid 5 blijkt dat van wat op mijn eerste link de keten van arbeidsovereenkomsten kan worden afgeweken per CAO.

Op de derde link staat het nog eens uitgelegd en wel als volgt:

In beginsel eindigt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, nadat de overeengekomen periode is verstreken. Echter, indien werkgever en werknemer de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak voortzetten, dan eindigt de tijdelijke arbeidsovereenkomst niet. Integendeel, de arbeidsovereenkomst wordt dan stilzwijgend voortgezet onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde periode - met een maximum van één jaar - als de eerdere arbeidsovereenkomst. De werkgever dient daarom altijd alert te zijn op de einddatum van de arbeidsovereenkomst en de werknemer tijdig, bij voorkeur schriftelijk, te berichten of hij de arbeidsovereenkomst al dan niet wenst voort te zetten.

Ik had een leuke bron waaruit bleek dat je het zelfs nog op de laatste daag te horen zou mogen krijgen, maar die heb ik nu even niet bij de hand, ik zal nog verder zoeken.

Toegevoegd na 28 minuten:
Toevoeging: Ik kan helaas niet de meest duidelijke bron terugvinden, maar bij mijn inmiddels toegevoegde vierde link staat het wel, er is geen wettelijk vastgelegde termijn, een werkgever mag dus op de laatste dag nog zeggen dat hij niet verder met je wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist. Ik heb met deze (leuke) materie elke dag te maken +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef toch ook aan dat het mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarbij komt dat mijn eerdere reacties (die ik dus gaf voordat ik mijn antwoord gaf) slechts bedoel waren om te onderbouwen waarom die antwoorden niet klopten. Je mag het dan allemaal zo goed weten, maar in feite dwing je me nu deze zaken te onderbouwen door antwoord te geven, dat heb ik gedaan, maar inderdaad het antwoord is niet het meest nuttige directe antwoord op de vraag omdat ik noodgedwongen bronnen moest gaan zoeken. Jij zou eigenlijk al van de feiten in mijn bronnen op de hoogte moeten zijn lijkt me toch.

Andere antwoorden (8)

Ja hoor, de wergever mag ieder moment vermelden dat het contract niet wordt verlengt...
Daar hebben ze geen toespraken ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Tenzij in het contract vermeld staat dat dit zonder tegenbericht automatisch wordt verlengd, maar hiervoor zal dan ook een uiterlijke termijn vermeld staan.

Op dezelfde wijze hoeft een werknemer een werkgever ook niet van te voren te vertellen dat hij/zij het contract niet wil verlengen na aflopen van dat contract.

Het is natuurlijk wel netjes om het wel op tijd te melden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Tip voor een volgende keer. Zorg dat je zelf bijhoudt wanneer je contract afloopt en vraag minimaal 2 maanden van te voren of je contract verlengd wordt. Kunnen ze daar geen antwoord opgeven zeg dan dat je in dat geval gedwongen bent om op zoek te gaan naar een andere baan, maar dat als ze graag willen dat je blijft dat je het daar best met ze over wilt hebben.

Zo sta je en niet ineens met lege handen, en heb je voor eventuele verdere contractonderhandelingen een betere positie.

(Je zult ook wel echt op zoek moeten naar een andere baan dan en het niet alleen zeggen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik ben het helemaal met je eens!
hoezo zou dit niet mogen? Het contract loopt af en het is aan jouw baas om hem wel of niet te verlengen.

Het zou inderdaad netter zijn als hij het eerder had gemeld, maar ik heb het erger meegemaakt (2 dagen voor het einde van het contract).

Het is niet echt helemaal netjes, maar mag wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het contract is aangegaan voor bepaalde tijd volgens onderstaand protocol: Ja.

Einde van rechtswege betekent dat de arbeidsovereenkomst eindigt, zonder dat hiervoor opzegging, aankondiging of een andere handeling nodig is. De overeenkomst houdt dus op te bestaan, simpel weg door het verstrijken van de tijd waarvoor de overeenkomst is aangegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negen van de tien keer staat in een tijdelijk contract dat het contract op X datum van rechtswege eindigt dus ja. Je werkgever hoeft zelfs niets te zeggen want het eindige van het contract stond in dat geval al schriftelijk vast. (is niet netjes maar wel rechtsgeldig)

Het is een ander geval als je na het beeindige van het contact nog wel arbeid verricht. Dan is het volgens de wet als volgt "de arbeidsovereenkomst is zonder overeenstemming voorgezet en zal dan op de zelfde wijze als het vorige contract voorgezet worden". Voorbeeld je had een half jaar contract wat eindigde 1 februari. 2 februari ben je gewoon gaan werken. Je werkgever heeft dit toegestaan. Dan gaat er automatisch (volgens de wet) een 2 de contract lopen van 6 maanden (zelfde als eerste contract met de zelfde rechten en plichten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een werkgever mag dat 3 weken of zelfs daarna nog gewoon zeggen dat het contract niet verlengt wordt. Wanneer hij/ zij dat niet heeft gemeld en er dus van beide kanten geen over en weer contact hierover is geweest kan je er vanuit gaan dat die is verlengd.

Toegevoegd na 58 minuten:
Alleen.. als er een datum is vastgesteld dat die afloopt en dan wordt er niets gezegd.. dan kan je ervan uitgaan dat het contract niet verlengd is. Maar hoor je ook niets.. en daarna ook niet, dan is die verlengd.. =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kun je niet. Als hier niets over gezegd is kun je ervan uitgaan dat je contract NIET verlengd is. Pas als je op de dag na het verlopen van je contract nog werkt is deze verlengd. Maar tot op dat moment is het contract niet verlengd. Je kunt er dan dus pas achterkomen dat je contract niet verlengd is als je een dag later weer naar je (ex)werk gaat. Neem het risico niet, breng je contract zelf ter sprake!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dit antwoord is niet correct. Zie mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, dit antwoord is correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbekend kan je aangeven waar je deze info vandaan heb?? Dit is namelijk niet wettelijk onderbouwd en zeker incorrect.
Nee dat mag niet, dat moet een maand van te voren zijn, dus niet 3 weken van te voren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit zelf wel eens aan de hand gehad krap twee weken voor einde contract, en het dan ook precies uitgezocht, o.a. via de telefonische hulp van mijn rechtsbijstandverzekering.

Hoe het heel simpel zit: de werkgever hoeft je überhaupt niet te vertellen dat het contract niet verlengd wordt. Het eindigt op de datum die in het contract wordt aangegeven. Helemaal vanzelf.

Alleen als de werkgever niets gezegd heeft, *en* hij je niet tegenhoudt als je na het einde van het contract gewoon weer naar je werk gaat, is een contract stilzwijgend verlengd.

Als de werkgever drie weken, drie dagen of drie seconden voor het einde van het contract zegt dat het niet wordt verlengd, handelt hij wettelijk (maar niet moreel) volkomen correct.

Zelf heb ik er inmiddels wel van geleerd. Als ik twee maanden voor het einde van een arbeidsovereenkomst geen uitsluitsel heb over een eventueel vervolg, ga ik alvast uitkijken naar een andere baan.