Zijn er beroepen waarbij de werkgever kan eisen dat je een niet roker bent?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus dat je geheel niet rookt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch even voor de zekerheid: Bedoel je roken op de werkplek of dat de werkgever van je mag eisen dat je ook thuis - of waar dan ook, dus helemaal niet - rookt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat je eh..geheel niet rookt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat het voor iemand die heel veel heel dicht bij mensen moet zijn wel heel vies zou zijn (ik moet er b.v. niet aan denken een rokende tandarts te hebben omdat die wel echt heel dichtbij komt en je het toch altijd ruikt) maar volgens mij kan het niet verboden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten gewoon concreet zijn:
NEE een werkgever mag dit niet eisen
Echter mag je tegenwoordig nergens meer OP DE WERKPLEK roken, maar wel gewoon buiten het pand of in de rokersruimte tijdens je pauze. Echter hoeft een werkgever bij een sollicitatie de roker ook geen specifieke reden te geven waarom hij niet wordt aangenomen en een andere (niet-roker) wel. Dus selectie op basis hiervan zou wel kunnen worden toegepast, ook al mag het niet.

Het beste antwoord

Ik denk dat een astronaut wel een niet roker moet zijn .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie, dat ik daar nou niet aan gedacht had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stond er ook zelf verbaasd van toen dat antwoord in mij opkwam .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je moet buiten willen gaan staan roken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + was mijn 1ste gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind die min wel grappig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal wel een stevige roker zijn !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (18)

Nee, indien je niet rookt in het bijzijn van bijv. patiënten (dokter) of een vergelijkend geval zal dit niet mogen. Daarnaast wil een werkgever over het algemeen niet dat mensen roken onder werktijden. Maar iemand weigeren omdat hij rookt (of hem dus verplichten te stoppen) mag niet.

Echter kan er wel voor een ander gekozen worden, indien jij aangeeft dat je rookt. Dit is eigenlijk ook niet toegestaan, maar moeilijk te bewijzen.

Toegevoegd na 21 minuten:
In Nederland tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Misschien dat ze bij NASA wel eisen dat hun astronauten niet roken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien eisen ze wel, maar naar mijn weten mag je niet worden ontslagen omdat je rookt (in Nederland tenminste, ben niet op de hoogte van een (soort van) CAO in de USA)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het antwoord aanpassen.
Voorlichter bij Stivoro? Lijkt me niet erg overtuigend als je als roker anti-rook praatjes gaat houden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was echt exact hetzelfde aan het antwoorden :P . Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou iemand uit kunnen leggen waarom dit antwoord gemind wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!! +1 al denk ik dat je er als roker niet echt wilt werken
In het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten niet,ja wel op de werkvloer,maar wat de werknemer in de eigen vrije tijd doet,gaat een werkgever niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Bij het werken met kinderen zou een werkgever dat kunnen eisen. Ook als je niet rookt in hun nabijheid , ruiken ze toch wel dat je een roker bent of ze zien je in pauzes met je sigaretje buiten staan. En dat is dan niet zo'n indrukwekkend voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als sportinstructeur zou willen werken, kan ik het me voorstellen het een eis is dat men niet rookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang roken niet illegaal is kan niemand je verbieden om in je vrije tijd te roken. Het rookverbod dat almaar strenger wordt verbied je enkel om te roken op plaatsen waar anderen (dus horecazaken, openbare plaatsen... ed) last kunnen ondervinden van jouw verslaving. Dat betekent dus dat je NIET mag roken tijdens het werken, maar WEL tijdens een pauze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is een inbreuk op je privacy. Wat je in je vrije tijd doet moet je zelf weten. Hij kan echter wel eisen dat je op de werkplek niet rookt en ook dat je rookvrij op je werk verschijnt. Dat betekent dat je 's morgens fris gedoucht en in schone kleding verschijnt.
Dit moet dan wel in het arbeidscontract zijn opgenomen waarvoor je ondertekent dat je hiermee accoord gaat.
Dan heb je zelf de keus of je ermee instemt of dan maar een andere werkgever gaat zoeken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn natuurlijk beroepen waarvoor het ongewenst is om überhaupt te roken. Er zijn echter legio beroepen waarbij het niets uitmaakt of je rookt, maar het toch door de werkgever verboden wordt. De regelgeving vereist dat de werkgever zijn personeel geen ongewenste rook laat inademen en hij moet zich daaraan houden. Daarom zijn in veel bedrijven speciale rookruimtes in het leven geoepen. Het is dan zijn keuze om dit toe te staan of niet.
Indien hij eist dat helemaal niet gerookt wordt, gebeurt het ook niet. Feitelijk kan hij dit dus gewoon altijd eisen, ongeacht het beroep.
Als dit jou niet bevalt, staat het je vrij een andere werkgever te zoeken!
amc
12 jaar geleden
Het beroep van keurmeester(geur en smaak) in de zuivel vereist dat je een goede reuk en smaak hebt.
Daarbij is een voorwaarde dat je een niet -roker bent.

Dat is wat anders dan de antwoorden die aangeven dat je tijdens je werk niet mag roken.
iemand die vuurwerk maakt of een onderwijzer is, mag best in de prive-situatie roken.

Bij het bovengenoemde voorbeeld en andere beroepen waar vooral de reuk zeer goed ontwikkeld moet zijn, kun je niet het niveau halen wat nodig is als je (prive) rookt.

Overigens hoeft men dat niet eens als eis te voeren, keurmeesters(reuk/smaak) en "neuzen" worden getest op deze vaardigheid en komen niet door de procedure heen als ze zouden roken, ook niet als ze daarover zouden liegen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je bij iemand op past,
dan kan die persoon dat eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkgever je vader en moeder zijn of nog erger...... je vrouw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medewerker van een service-benzinepomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je werkt bij greenpeace.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha wat BullS!!
Boeddhistisch monnik in Bhutan.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen in Bhutan heeft een rookverbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Directeur /medewerker van de kastelenstichting.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik bedoel natuurlijk de kanker stichting. Lang leve de correctie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom?
Een beroep als piloot bijvoorbeeld. Een vriend van mij moest voordat hij de opleiding mocht doen eerst een medische keuring ondergaan en daarbij werd ook longinhoud gemeten. Als roker zal je dan niet door de keuring heen komen. En als je daarna wel gaat roken zal je niet door de volgende medische keuringen komen en dus van je maatschappij niet mogen vliegen vanwege de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn neef is piloot (vroeger F16, nu burgerluchtvaart) en rookt gewoon, hoor. Alleen in het vliegtuig mag het niet (meer).
Daarnaast ken ik heel wat zingende rokers met een flinke longinhoud.
Ja. Er zijn banen waarbij de vraag, of je in het geheel niet rookt, een rol speelt bij de sollicitatie en dus bij het krijgen van de job.
Het kan zijn dat je ongeschikt bent voor een functie omdat je niet lang genoeg zonder een sigaret kunt. Denk aan het werken op een olieraffinaderij of een boorplatform.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer het zelfde verhaal ; mijn zwager heeft veertig jaar op een olieplatform gewerkt, en ook gewoon veertig jaar gerookt. Tijdens het werk niet, maar in de ontspanningsruimtes / woonkamers wel gewoon, hoor. Alleen zijn er tegenwoordig ook speciale televisiezalen enzo voor niet-rokers, maar dat was vroeger ook niet. Zie ook
http://www.jaapruiter.com/roelofoffshore.html
Ja wel. Vaak is het zo in de verslavingshulp. Dan mag je zelf geen verslaving hebben, dus roken of drinken of een andere verslaving. En dit is ook helemaal niet zo gek.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
indd + ontzettende onzin zon regel MI, dan zou je ook geen koffie moeten mogen drinken als hulpverlener. iedereen is wel ergens verslaafd aan.