welke mbo niveau 4 sluit het beste aan op offshore m.b.t olie?

hallo,

mijn droom is altijd al geweest om offshore te werken. heb zelf helaas alleen vmbo-t (mavo) ben 19 jaar. en zoek een opleiding die aansluit op bijvoorbeeld driller(assistant driller), of in die richting dus geen kok ofzo.
zou dankbaar zijn wie mij een uitgebreid antwoord kan geven op hoe en wat. of misschien dat ik kan werken en leren bbl achtig. hoop ook eigenlijk dat iemand me antwoord kan geven die zelf daadwerkelijk offshore werkt. maar elke antwoord is natuurlijk welkom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hooi 3 jaar terug wou je ofshorre olie en gas doen mijn vraag is heb je dat al gedaan of toch voor iets anders gekozen ik wil namelijk ook doen gr

Antwoorden (2)

Een driller werkt op een boorplatform, waar die de leiding heeft over het boorproces. De driller stuurt het boorpersoneel aan, houdt het proces en de materialen in de gaten, en zorgt ervoor dat de landelijke voorschriften qua milieu en veiligheid gevolgd worden.

Om het boorproces aan te kunnen sturen heeft de driller zelf ook intieme kennis van olie/gas boren nodig en een zeker technisch inzicht. Als men buiten land op een boorplatform werkt komt daarbij ook het feit dat men samen een week lang op dezelfde plek werkt, eet en slaapt. Een goed uithoudingsvermogen, zowel fysiek als mentaal, is hierbij cruciaal als leidinggevende.

Als driller werkt men samen met mensen van allerlei verschillende nationaliteiten. Het is dan ook belangrijk dat de driller goed Engels spreekt en rekening houdt met de culturele achtergrond van diens werknemers, om ze zo op een succesvolle manier aan te kunnen sturen.

Opleidingen tot driller
Men kan zich zonder opleiding opwerken tot een functie als driller. Dan begint men ten eerste wel onderaan de ladder wat betreft boorplatform-functies. Met een MBO-opleiding in de Techniek of Werktuigbouwkunde kan men al wat hoger op de ladder beginnen, maar men heeft echt eerst ervaring nodig om uiteindelijk driller te kunnen worden.

Omdat de voertaal op een boorplatform Engels is, kan het voor een toekomstige driller slim zijn om Engels te leren.
Vroeger was er een opleiding Petroleum, Gas & Onderhoudstechniek maar je moet dus nu gewoon een MBO 4 opleiding Techniek of Werktuigbouwkunde doen om wat hoger te beginnen maar je begint dus nooit als driller. Eigenlijk is een driller iemand op HBO niveau: http://www.roc.nl/default.php?fr=beroep&beroepsid=1389&subs=opl

Dus jij moet gaan opklimmen. Begin dus met een MBO opleiding in de techniek, dat kan overal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel voor de informatie maar dat ik iets in de technische richting moet kiezen weet ik al. me vraag was meer welke het beste aansluit en of er eventueel een bbl opleiding is daarvoor dus werken en leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is er wel (geef even aan waar je zoekt) maar BBL is in deze tijden van crisis niet populair bij de werkgevers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oww oke wat ik zoek is in richting van driller maar hoef niet perse driller te zijn. crane operator vind ik ook goed of mudlogger. wil gewoon heel graag offshore werken en misschien daar doorgroeien. bedankt trouwens voor je inzet waardeed ik echt
Maritieme academie harlingen?

http://www.dunamare.nl/scholen/maritiemeacademieharlingen/Paginas/default.aspx

Het is misschien niet specifiek wat je zoekt maar misschien kunnen ze je wel verder helpen. Heb zelf een vriend die hier ook op school heeft gezeten en ook in de offshore terecht is gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel ronnie hier heb ik wat aan.
wat voor opleiding heeft je vriend gedaan?