Mijn man is 58 jaar (failissement metaal) en ontslagen. Waarom worden ouderen niet uitgenodigd en ontvangt hij geen antwoord op soll.brief?

En dan moeten we tot 67 jaar. Niemand wil nog iemand van 58 jaar aannemen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja dat is ook Nederland. Ouderen worden afgedankt. Terwijl zij mede ons land hebben opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De belangrijkste redenen zijn:
- te duur
- niet flexibel genoeg
- niet meer in staat om iets te leren
- binnen een paar jaar weer aan vervanging toe

Ik zeg niet dat het eerlijk is, of reëel, enkel dat dit de redenen vaak zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens vind ik wel dat hij een antwoord zou moeten krijgen op zijn sollicitatiebrief. Ten eerste een ontvangstbevestiging en later een afwijzing als hij niet wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Mocht hij geen ontvangstbevestiging krijgen, dan kan hij er beter even achteraan bellen. Vooraf bellen wil trouwens ook wel eens helpen om uitgenodigd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het op dit moment 'trendy' om niet te antwoorden, je wil niet weten hoe veel brieven van mij onbeantwoord zijn gebleven, vooral sollicitaties die via een uitzendbureau/bemiddelingsbureau lopen worden niet meer correct behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bel of mail altijd even na om zeker te weten dat ze wel ontvangen hebben.
Er zijn talloze arbeidsbureau's die oudere mensen aan werk kunnen helpen..
Ook uitzendbureau's..
Het zal niet meevallen,maar het is het proberen waard...
En een antwoord op een sollicitatiebrief dat heeft niets met leeftijd te maken...Er zijn tal van jongere die ook geen reactie terug ontvangen...
Veel succes met het vinden van een baan...

Toegevoegd na 1 uur:
kijk hier voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad de frustratie van op deze leeftijd in het ontslag te komen.
Deze zure appel ligt op jullie bord en niemand haalt die weg.
Het enige is om dit te accepteren en erbij te bedenken dat deze wereld zo met deze leeftijd groep omgaat.
Heel veel sterkte.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk. En sommigen zullen moeten gaan denken aan een baan die niet in het verlengde ligt van het vakgebied.
Als ik om me heen kijk, zie ik toch wel ouderen aan het werk en sommige gemeenten hebben daar ook wel projecten voor opgezet. In Amsterdam bijvoorbeeld als GVB controleur. Je kan ook denken aan vrijwilligerswerk om een tussenperiode op te vullen. Mijn vader is wel met pensioen, maar hij rijdt nog wel eens op een busje voor ouderen. Ik geloof dat uitkeringsinstanties hier wel mee in kunnen gaan.

Maar de baan die er was is er niet meer. En waarschijnlijk ook niet in het vakgebied. Dus zult je man buiten zijn blikveld moeten gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de WW zit wordt het aannemen van vrijwilligerswerk je niet in dank afgenomen omdat je, volgens hun zeggen 'per direct beschikbaar moet zijn en geen verplichtingen aan mag gaan'. Dat is tenminste wat ze mij zeiden, misschien is het plaats afhankelijk.....
Omdat werkgevers de voorkeur geven aan jongere werknemers en zeker in dergelijke arbeidsintensieve sectoren. Zij zijn goedkoper, flexibeler, fitter en kunnen nog langer voor het bedrijf werken. Daarnaast is het economisch niet een geweldige periode en zitten ook nog veel jongere mensen thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je man nu bezig is met solliciteren maar ik heb een paar maanden in de WW gelopen en vele brieven verzonden maar gesprekken en ja ook antwoorden bleven uit. Bedrijven hoeven op dit moment weinig te doen om sollicitanten te krijgen en nog minder om 'goodwill' te kweken. Daarbij komt uiteraard dat jouw man in een 'dure' leeftijdscategorie valt en nu iedereen moet bezuinigen nemen ze liever een goedkoper iemand aan.

Maar ik zou zeggen geef alsjeblieft niet op en probeer het via een hier eerder al genoemd seniorenuitzendbureau.

Succes en sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens ben ik in de 30, geen gesprekken en antwoorden zijn dus niet direct leeftijd gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er sinds eind jaren zeventig een systeem in Nederland is gecreëerd die het mogelijk maakte om op een makkelijke manier van ouderen af te komen.
Men had de WW en de WAO, beide prachtige sociale wetten, mits ze ook gebruikt zouden zijn waarvoor ze oorspronkelijk voor bedoeld waren. En daar wringt hem nu net de schoen. Zowel de werkgevers als de vakbonden hebben op een oneigenlijke manier gebruik gemaakt van deze wetten door ouderen, waarvan men dacht dat ze overbodig waren om welke reden dan ook, op een heel eenvoudige manier konden dumpen door ze in de WW of WAO te plaatsen. Een fantastisch vangnet dus. Iedereen heeft daar aan meegewerkt, werkgever, werknemers, vakbonden en de regering. Deze laatste stond er bij en keek er na. Zo is er een cultuur (idee) onder de Nederlandse bevolking ontstaan dat ouderen overbodig waren en ze niet in staat waren hun job tot aan hun pensioen vol te maken. Onzin natuurlijk. Ouderen mogen dan niet zo veel energie hebben als jongeren, maar ze compenseren dat met hun ervaring. En wie zegt dat ze 40 uur moeten werken en wie zegt dat tot hun 65ste stratenmaker moeten zijn?
Dit beleid heeft er uiteindelijk toe geleid dat er zoveel ouderen onterecht in de WW en WAO terecht zijn gekomen dat de systemen onbetaalbaar werden. Allicht zou je zeggen. Vanaf 2005 heeft men de regels om die reden voor beide wetten drastisch aan moeten passen en is de WAO veranderd in de WIA. Dit is met veel leed gepaard gegaan. Ouderen die jaren lang in de WAO zaten moesten een herkeuring ondergaan en moesten soms weer aan het werk (welk werk dan wel, ze waren hun ervaring kwijt?) of kwamen gedeeltelijk in de bijstand terecht. Maar de ergste erfenis was dat de bevolking nog steeds van mening is dat ouderen niet op de arbeidsmarkt thuis horen. Dat waren we toch zo gewend? Met geld kun je wetten en systemen veranderen, maar een cultuuromslag maken daar is heel veel tijd voor nodig.
En nu wordt het eenvoudiger te begrijpen waarom je man niet voor een sollicitatie wordt uitgenodigd. Het verrotte systeem wat we destijds met zijn allen gecreëerd hebben speelt ons zelfs op dit moment nog parten.
En met deze volkscultuur verwacht minister Donner dat iedereen maar tot zijn 67ste door moet en kan werken. Je zou het haast misdadig kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat uw man veel ervaring heeft, en dat hij altijd in de metaal gewerkt heeft.

Zo ja is het altijd verstandig om naar neven beroepen te kijken. Ik bedoel niet in de productie.

Dit kan zijn in de kwaliteitscontrole, planning, orderbegeleiding etc.

Ook een leidinggevende functie.

Hier moet je niet bang voor zijn.
Er zijn nog genoeg bedrijven die veel ervaring net zo hoog inschatten als een hoge opleiding zonder ervaring!
Gelukkig maar zou ik zeggen.

Nooit de moed verliezen.

En maak van je sollicitatie brief je eigen verhaal, en niet zo,n half voorgekauwd briefje zoals sommige begeleiders van werkzoekenden je voorhouden zou ik tegen je man willen zeggen.
Doe het gerust uitgebreid, zet al je ervaringen erbij.
Ik heb in m,n leven veel sollicitatie brieven gezien en beoordeeld, die voorgekauwde dingen haalde ik er zo uit, en gingen helaas als eerste op de grote hoop!

Veel succes.