Wat doet een revalidatie arts?

Wat moet ik me precies voorstellen bij het onderzoek of behandeling van een revalidatie arts

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Revalideren, herstellen na een lichamelijk letsel. Deze arts zal bepalen hoe uw herstel er zal uitzien. Welke onderzoeken er worden gedaan hangt af van het soort letsel.
Hij bepaald het programma welke u moet volgen onder begeleiding van bevoegde.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar gaat die bijvoorbeeld ook nog onderzoek doen wat de oorzaak is van het probleem? Of richt die zich puur op het zo makkelijk mogelijk om gaan met de handicap?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een revalidatieprogram op te stellen moet de dokter wel weten wat het probleem is. Hij gebruikt daarvoor eerdere onderzoeken en verslagen. Hij zal daar kunnen uitmaken wat de situatie is. In het verloop van de revalidatie zullen er mischien andere factoren naar boven komen, die hij dan zal onderzoeken of de patient doorsturen naar een andere specialist.
Normaal is het probleem gekend voordat de revalidatiearts zijn behandeling opmaakt. Maar soms weet men helemaal niets en kent men alleen de symptomen. Dan zal de revalidatiearts op zoektocht moeten gaan om de patient te revalideren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is het inderdaad zo dat ik zeer waarschijnlijk onder de groep "a specifieke klachten" ga vallen. Dus dan kan de revalidatie arts me helaas niet gaan behandelen voor een bepaald ziektebeeld, maar volgens de neuroloog zou ik dan leren hoe om te gaan met mijn beperking. Ik vraag me dus af of zo'n revalidatie arts dan ook nog eens dingen gaat onderzoeken die eigenlijk al onderzocht zijn?
Bijvoorbeeld scheefstand van rug of bekken.
Gezien hij meer gespecialiseerd is in het bewegingsapparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rev arts zal wel beschikken over uw xr beelden die hij dan ook gaat bekijken. Ieder zichzelf respecterend arts zal niet blindelings afgaan op wat zijn collega's zeggen. Hij zal zijn bevindingen naast die van de andere dokters leggen, en mischien vindt hij wel andere zaken die een andere dokter over het hoofd heeft gezien. Ook zal hij kijken hoe het genezingsproces verloopt waar hij u dan wel moet voor onderzoeken.
Het hangt allemaal af van wat de symptomen zijn, hoe dat de vooruitgang vordert en of er bijkomende factoren aan het licht komen.
Om een voorbeeld te geven. Mijn huisarts kreeg iemand op bezoek die een probleem had aan de rug. Andere dokters vonden niets en er werd gevreesd voor een ingebeelde ziekte. Probleem was dat hij het alleen thuis had. Mijn dokter bekeek al de voorgaande onderzoeken en vond er ook niets speciaals in. Hij besloot dan om de patient eens thuis gaan te bezoeken. Na afloop van het bezoek zei mijn huisarts, dat het probleem opgelost was. Verbaasd keek de man en zei dat er niets was gebeurd. De week daarop kwam de man terug bij mijn dokter en vertelde dat hij inderdaad nergens last meer van had en vroeg hoe dat kwam. Mijn dokter zei dat hij een groot schilderij had recht gehangen terwijl de man naar het toilet was gegaan. Door het scheefhangen van het schilderij liep de man scheef en had daarom rugklachten.
Als de rev.arts een goed arts is zal hij wel onderzoeken en blijven onderzoeken hoe hij het beste kan helpen en mischien vind hij dan wel verborgen zaken
Robby BB

Andere antwoorden (1)

Mensen worden naar een revalidatiearts doorverwezen wanneer ze als gevolg van een ziekte, aangeboren afwijking of ongeval mogelijk blijvende gevolgen hebben opgelopen. Je kunt hierbij denken aan de gevolgen van een beroerte, hersenletsel, dwarslaesie, amputatie of bijvoorbeeld reumatische aandoening.
Als revalidatiearts stel je een diagnose, stel je een behandelplan op en indien nodig volg je de vooruitgang van revalidanten. Je hebt één doel voor ogen: ervoor zorgen dat het functioneren van deze mensen op termijn zo optimaal mogelijk worden.
In sommige gevallen voldoet een eenmalig advies voor een verandering in leefgewoonten of het voorschrijven van medicijnen. Maar vaak beslaat een behandelplan meerdere jaren. Bijvoorbeeld bij kinderen met een ernstige handicap of bij mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad. Je werkt hierbij nauw samen met de rest van het revalidatieteam. Dit team bestaat uit een revalidatiearts, een psycholoog of orthopedagoog, een maatschappelijk werker, een fysiotherapeut, een ergotherapeut, een logopedist, een verpleegkundige en een revalidatietechnicus.

Waar werk je?
Als revalidatiearts werk je of in gespecialiseerde revalidatiecentra of in een algemeen of academisch ziekenhuis. Je werkt vooral op poliklinische basis, maar met name in de revalidatieklinieken heb je veel contact met je patiënten, die daar immers voor een groot deel verblijven.