Kan je vakantiedagen meenemen naar een nieuwe werkgever?

Stel dat je halverwege het jaar overstapt naar een nieuwe werkgever en nog ongeveer 15 vrije dagen hebt, is het dan mogelijk om deze volledig mee te nemen naar de nieuwe werkgever, dus inclusief de uitbetaling aldaar? Ik lees op internet wel dat een nieuwe werkgever verplicht is je opgebouwde vakantiedagen te respecteren, maar niet om ze uit te betalen. Dat zou betekenen dat mijn oude werkgever ze eerst uitbetaalt bij uitdiensttreding en ik vervolgens niet doorbetaald op vakantie kan bij de nieuwe werkgever.Dit lijkt me belastigtechnisch echter minder interessant, omdat uitbetaling van vakantieuren zonder ze op te nemen volgens mij zwaarder belast wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja en van mijn oude baas kreeg ik elke maand 50 Euro eetgeld. Moet mijn nieuwe werkgever dit ook betalen? En de extra eindejaarsbonus?

Het beste antwoord

Nee je kunt ze niet meenemen maar er is een andere constructie mogelijk als je nieuwe werkgever dat wil. Mijn man heeft dit wel eens gedaan. Stel dat je nog 2 wk vakantiedagen hebt staan bij de oude werkgever. Die laat je aan het eind van je werktijd bij werkgever 1 vallen en ondertussen start je 2 wk eerder bij je nieuwe werkgever. Nieuwe werkgever geeft jou 10 onbetaalde vakantiedagen die je later kan opmaken. Onbetaald want de eerste 10 dagen die jij bij je nieuwe werkgever werkt worden dubbel betaalt: als vakantiedagen bij je oude en als werkdagen bij je nieuwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Aan die constructie zit een nadeel(tje). Op het moment dat je de vakantiedagen opneemt bij de oude werkgever ben je officieel nog steeds in dienst bij de oude werkgever. Gedurende die vakantietermijn ben je dus in dienst bij twee werkgevers. Om het helemaal officieel te doen, zou je dus bij indiensttreding bij de nieuwe werkgever 2 weken de loonheffingskorting op 'nee' moeten laten zetten en de andere weken op 'ja'. Verder begin je de proeftijd bij de nieuwe werkgever (als het proeftijdbeding is overeengekomen) met twee weken vakantie zodat van de proeftijdmaand maar enkele weken effectief gewerkt is. Er kan echter geen langere proeftijd worden afgesproken bij een contract voor bepaalde tijd. Kortom, het lukt alleen als er bij de nieuwe werkgever veel vertrouwen aanwezig is in de aangenomen nieuwe medewerker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo heb je een kortere proeftijdmaand? Waar je normaal 1 april zou beginnen met je proeftijd begin je dus nu bijv op 18 maart. Niets anders. De loonheffingskorting, tja.... dat gaat je dus wellicht een beetje geld kosten een jaar later maar je krijgt er geen cent minder om.
Computoon
11 jaar geleden
Stel dat je in dienst treedt bij de nieuwe werkgever op 18 maart. Dan is de proeftijd uiterlijk op 18 april afgelopen, wat er verder ook gebeurt. Als je op die 18e maart ook begint met de twee weken vakantie die je nog tegoed had van de 'oude baas' dan begin je 'echt' te werken bij de nieuwe werkgever op 1 april. En dan heeft die 'nieuwe werkgever' feitelijk nog maar een dikke 2 weken om te kijken of de nieuwe werknemer bevalt. Vice versa geldt hetzelfde voor de nieuwe werknemer. Er worden tijdens de proefmaand minder dagen gewerkt, dat wilde ik maar duidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@computoon, je snapt niet wat Pelle bedoelt, je rekent precies de andere kant op. Als je officieel op 1 april in dienst komt, maar 18 maart (onbetaald) bij je nieuwe werkgever begint (omdat je bij je oude baas je verlof opneemt), is je proeftijd officieel op 1 mei afgelopen, je hebt dan zelfs langer proeftijd (niet officieel). Als je dan in augustus op vakantie wilt, pak je die twee weken die je in maart al gewerkt hebt. Het komt wel neer op vertrouwen in elkaar hebben.
Computoon
11 jaar geleden
Aag: nee, dat klopt niet.
De proeftijd start bij de aanvang van de arbeidsovereenkomst. Dat is in het voorbeeld hierboven 18 maart. Dus eindigt deze op 18 april. Ziekte en vakante schorten de proeftijdniet op, de proeftijd mag er ook niet mee worden verlengd want dan is hij nietig. Zou de arbeidsovereenkomst waarvoor een proeftijdbeding gemaakt is op papier beginnen op 1 april (en de proeftijd dus eindigen op 30 april) en zou de werknemer eerder (onbetaald) beginnen bij de nieuwe werkgever, dan is de proeftjd nietig. De proeftijd is dan namelijk niet begonnen bij aanvang van de arbeidsovereenkomst. Dit moet wel, als het proeftijdbeding overeengekomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compu je snapt het inderdaad niet, je begint juist NIET met vakantie bij je nieuwe werkgever maar je eindigt met vakantie bij je oude. Tijdens die 'vakantie' bij je oude BEGIN je al aan je proeftijd bij de nieuwe. Je WERKT dus gewoon bij de nieuwe, dat kan zelfs met loon als je later in het jaar nog 10 dagen onbetaald vakantie opneemt. Wat is er nu zo moeilijk? Je proeftijd loopt gewoon van 18 maart tot en met 18 april en je werkt alle dagen.
Computoon
11 jaar geleden
Juist. Toch snap ik één ding nog niet:
Je schreef: "Stel dat je nog 2 wk vakantiedagen hebt staan bij de oude werkgever. Die laat je aan het eind van je werktijd bij werkgever 1 vallen en ondertussen start je 2 wk eerder bij je nieuwe werkgever. " Dat snap ik nu. In het voorbeeld: je begint met werken op 18 maart. Proeftijd eindigt op 18 april. Maar een deel begrijp ik niet. Je schreef: "Nieuwe werkgever geeft jou 10 onbetaalde vakantiedagen die je later kan opmaken. Onbetaald want de eerste 10 dagen die jij bij je nieuwe werkgever werkt worden dubbel betaalt: als vakantiedagen bij je oude en als werkdagen bij je nieuwe." Dat je betaald wordt terwijl je bij de nieuwe werkgever al aan het werk bent snap ik, ook terwijl je 'op papier' de twee weken vakantie nog aan het opmaken bent van de oude. Die worden ook doorbetaald door de oude werkgever want het dienstverband loopt natuurlijk door tot het einde van de opzegtermijn. In feite is het een kwestie van 'vakantie opnemen tijdens de opzegtermijn'. Maar dit deel begrijp ik niet:
"Nieuwe werkgever geeft jou 10 onbetaalde vakantiedagen die je later kan opmaken. "
Hoezo krijg je nog 10 onbetaalde vakantiedagen bij de nieuwe werkgever? Die heb je bij deze constructie toch al opgemaakt aan het einde van het dienstverband met de 'oude werkgever' waardoor het saldo vakantiedagen van de oude verdwenen is? Waar komen die 'extra' 10 onbetaalde vakantiedagen vandaan? (In je voorbeeld was namelijk sprake van 2 weken vakantiedagen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om twee weken op vakantie te kunnen heb je toch 10 vakantiedagen nodig (ma-vr x 2). Mijn man had dus het probleem dat hij half maart zou beginnen bij nieuwe werkgever maar nog 10 vakantiedagen had staan bij de oude. Hij is dus in gesprek gegaan want hij wilde die 10 dagen niet opmaken begin maart met nieuwe werkgever. Dit was de oplossing: begin 2 weken eerder en op papier ga je bij je oude werkgever door tot half maart maar de laatste twee weken neem je daar vakantie op. Hij begon dus twee weken eerder en dan kun je twee regelingen nemen: of je gaat twee weken eerder beginnen maar doet dat onbetaald en dan heb je nog 2 wk vakantie elders in het jaar betaalt (als een soort tijd voor tijd) of je krijgt meteen die 2 wk inkomen maar later in het jaar heb je 10 onbetaalde dagen vrij. Geen probleem want die eerste 2 wk waren dubbel betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je WIL dus later in het jaar op vakantie kunnen maar je wil die dagen niet opnemen aan het begin van het kalenderjaar omdat je kinderen dan geen vrij hebben. Je kunt je vrije dagen niet meenemen naar je nieuwe werkgever en dan is dit dus de oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@computoon, waarschijnlijk zal je gelijk hebben en eindigt de proeftijd op 18 april als je 18 maart begint. Het ging mij erom dat je mijn inziens precies andersom redeneerde dan Pelle het bedoelde. Maar gelukkig is alles duidelijk nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle antwoorden waren erg duidelijk. Dit antwoord bood ook meteen een handige oplossing die ik voor ga leggen aan mijn nieuwe werkgever. Iedereen bedankt voor de reacties!

Andere antwoorden (2)

Nee, als je halverwege het jaar ontslag neemt heb je ook maar het recht op de helft van het aantal vakantie/adv dagen. Dat wordt bij het ontslag herberekend.

Dagen die je over hebt worden uitbetaalt en als je teveel dagen hebt overgenomen zal geld ingehouden worden.

Bij je nieuwe werkgever wordt het aantal dagen waarop je recht hebt ook berekend op de helft (als je halverwege het jaar begint). Dus de berekening gaat naar rato van het aantal te werken dagen.

Als je nieuwe werkgever het aantal dagen dat je over hebt 'over neemt' krijg je die kado van je nieuwe werkgever. Dat heb je dan goed onderhandeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waar meestal wel over onderhandeld wordt is als je bij de oude werkgever bijvoorbeeld 25 vakantiedagen hebt en de nieuwe standaard maar 20, je in de onderhandeling van je contract kunt overeenkomen dat jij recht blijft houden op 25 dagen bij die nieuwe werkgever. Dat is dan nog steeds goed onderhandeld, maar voor het huidige jaar wordt het aantal berekend over het percentage van de dagen die je gaat maken.

Er wordt dus wel vooraf aan het begin van het jaar vastgesteld op hoeveel dagen je recht hebt, maar als je al je vakantiedagen in januari opneemt en in februari ontslag neemt dan zal je die vakantiedagen 11/12e deel van die vakantiedagen toch echt zelf gaan betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een antwoord van een werkgeverssite lees je hieronder. Ik zou bijna zeggen: uiteraard is een nieuwe werkgever niet verplicht om ze uit te betalen. Stel dat iemand bij de 'oude baas' een inkomen had van euro 2000.- per maand en bij de nieuwe euro 2300.-, dan zou de 'nieuwe baas' verplicht zijn om de meegenomen dagen tegen een hoger bedrag uit te betalen dan ze bij de oude baas zijn opgebouwd. Dat zou niet rechtvaardig zijn.

"Mijn werknemer gaat naar een andere werkgever. Kan hij de vakantiedagen meenemen?

Als je werknemer bij iemand anders in dienst gaat, en hij of zij heeft zijn vakantiedagen niet op kunnen nemen, dan moet je deze na afloop uitbetalen. Daarnaast ben je als werkgever verplicht de werknemer een verklaring te geven waaruit blijkt hoeveel dagen of uren hij nog recht heeft op vakantie. Die dagen of uren kunnen namelijk meegenomen worden naar de nieuwe werkgever. Deze is verplicht deze vrije dagen toe te staan. "

En van een andere site:
"Mag ik mijn vakantiedagen meenemen naar mijn nieuwe werkgever?
Wat nu als je een nieuwe baan krijgt en je hebt nog een berg vakantiedagen over. Ben je die dan kwijt? Nee, zegt Stalenhoef, ‘bij het wisselen van baan moeten werknemers de kans krijgen hun vakantiedagen op te maken. Als dat niet kan, moet de baas deze dagen uitbetalen. Je kunt je werkgever daarbij vragen om een verklaring voor je nieuwe werkgever.’

In die verklaring staat op hoeveel vakantiedagen je nog recht hebt. Die dagen kun je vervolgens bij je nieuwe werkgever omzetten in onbetaald verlof."

En nog een:
De nog niet opgenomen vakantiedagen van uw nieuwe medewerker mogen worden meegenomen van de vorige werknemer naar de nieuwe werkgever. U bent als nieuwe werkgever verplicht dit toe te staan. De oude werkgever moet u dan een verklaring doen toekomen over het aantal vakantiedagen waar uw nieuwe werknemer nog recht heeft.

Toegevoegd na 29 minuten:
Uitbetaalde vakantiedagen gaan tegen het zogeheten 'bijzonder tarief'. Als de werkgever de tabel voor bijzondere beloningen mag gebruiken, mag hij er in veel gevallen ook voor kiezen de bijzondere beloning bij het reguliere tijdvakloon op te tellen als dat voordeliger is voor de werknemer ('voordeelregel')

Het jaarinkomen wordt door de vakantiedagenuitbetaling in ieder geval hoger dan het zou zijn geweest zónder die uitbetaling. Maar als op jaarbasis per saldo te veel loonheffing zou zijn ingehouden, trekt zich dat vanzelf recht bij de IB-aangifte. Weest dus niet ongerust :-)
Computoon