Elke dag overwerken. Wat zijn mijn rechten?

Ik werk iedere dag van 15:00 tot 19:00 uur. Dit is zonder pauze (conform CAO) op basis van een 20 uur contract. Dit vind ik verder prima.

Echter is het geval dat ik iedere dienst tot 3 van de 5 dagen minstens een 10 tot 15 minuten over moet werken verplicht.

Is de opdrachtgever mij verplicht deze over uren uit te betalen (of in vorm van vakantie uren) en/of is er spraken van een soort van rechtsvermoeden gezien dit herhaaldelijk voorkomt?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10 tot 15 minuten? In principe moet ie die uitbetalen, maar van dat beetje zou ik niet een heel groot punt gaan maken, moet ik persoonlijk toegeven: de sfeer wordt er niet beter van, vermoed ik. (Misschien dat je er in de toekomst nog je voordeel mee kan doen, als "wisselgeld" als je iets gedaan wil hebben van je baas.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat 'landsgevaer' zegt, kijk als je er nou elke dag je trein om mist, maar dit is niet bijzonder lang.
(zelf moet ik dit ook wel eens bij Albert Heijn haha)
Ik snap dat het niet leuk is om onbetaald door te werken, maar de sfeer wordt er niet leuker van die andere 4 uur die je werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 'verplicht'? En hoe is de werksfeer, afgezien van dat verplichte overwerk? Wat houdt het overwerk in - afmaken waar je mee bezig was, of nog na werktijd beginnen aan een nieuwe klus? Heb je collega's? Moeten zij dat ook steeds, en wat vinden zij ervan? Eigenlijk heb ik er een hekel aan als iemand altijd precies op tijd ophoudt met werken en naar huis gaat (d.w.z. halverwege een klus/taak al het werk laten vallen omdat het "tijd is"). Ik zou dus niet al te moeilijk gaan doen over 10 tot 15 minuten. Maar dat is persoonlijk.
Castle
10 jaar geleden
Aan de andere kant heb je ook bazen die op elke minuut letten. Mijn inziens moet hij betalen voor elke arbeid die verricht wordt. Vijf minuten doorwerken zie ik als iets afmaken, maar 15 minuten is de start van overwerk tenminste als dit op 'aandringen' van de baas komt en niet op eigen initiatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap bovenstaande reacties niet.
Als je iedere dag 15 minuten overwerkt, dient dit gewoon door de werkgever vergoed te worden. En waarom zal de sfeer er niet beter om worden als je gewoon de uren die je werkt betaald krijgt?. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Iets krijgen waar je recht op hebt,heet niet "moeilijk doen" . Die 10 minuten extra levert jou wergever ook extra omzet op, de normaalste zaak dat jij daar ook een salaris voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met Robinma eens. 10 minuten is niet veel, maar op jaarbasis gaat het dan toch om minimaal 26 uur.
Een keertje iets af moeten maken is normaal, maar structureel dient gewoon betaald te worden.
In mijn baan ga ik ook niet altijd exact op tijd weg, maar dat wordt gecompenseerd doordat ze ook niet moeilijk doen als ik eens 20 minuten pauze neem i.p.v. een kwartier.
Overigens heb je bij 4 uur werk wel recht op pauze, maar dat is de vraag nu niet.
Computoon
10 jaar geleden
Bij 4 uur heb je geen recht op pauze, dan is het gunst (tenzij contractueel anders overeengekomen). Als je langer dan 5,5 uur werkt, heb je recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier. Contractueel kan iets worden afgesproken wat minder gunstig is, maar minstens een kwartier moet het zijn na 5,5 uur werk.

Het beste antwoord

Of het uitbetaald moet worden of als overwerk geldt is afhankelijk van je contract (daarin staat wat overwerk is, werktijden ed) en je CAO en wat er verder afgesproken is in de wet.
Ik heb zowel op kantoor als in een winkel gewerkt. Als de winkel om 4 uur sloot dan waren er vaak nog wat klanten in de winkel (die dus eerst weggewerkt moesten worden) en kassa's ed moesten opgemaakt worden. Officieel werd ik tot 4 uur betaald en het opruimen was is eigen tijd, zolang het niet langer dan een half uur was (daar zorgden we wel voor).
En op kantoor mocht je overwerk alleen schrijven als het minimaal een half uur was (op sommige kantoren is dit 15 minuten).