Kan iemand met dyscalculie ook beelddenken?

Omdat ik zelf dyscalculie heb en vooral moeite heb met ruimtelijk inzicht. Dat ik bijvoorbeeld heel slecht de weg weet, het ook niet snel kan onthouden hoe ik ergens gekomen ben. Kun je dan toch beelddenker zijn? Hoe kan ik dit testen? Er word beweerd op een site dat bijna iedereen met dyscalculie of dyslexie beelddenker is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel een beelddenker zijn, niet alleen beelddenken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hele mensheid is beelddenker. We kunnen pas sinds heel kort in de geschiedenis lezen en schrijven, onze hersens zijn helemaal ingericht op het denken in beelden, geluiden en geuren en niet op het denken in geschreven tekst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel
En toch blijkt het grootste gedeelte van de volwassen woorddenkers te zijn. http://www.devuurtoorn.nl/beelddenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een verschrikkelijk betrouwbare wetenschappelijke bron heb je daar gevonden, brainless! En ja dat is sarcastisch bedoeld.

Antwoorden (1)

Dyslexie, dyscalculie, ADD en ADHD komt bijna uitsluitend voor bij beelddenkers.
wat is beelddenken
Beelddenken is een manier van denken die voornamelijk gebruik maakt van beelden of indrukken. Beelddenken is het tegenovergestelde van woorddenken. Beelddenken is het denken zonder voorgeprogrammeerde structuren, is instinctief, zeer snel en bijna onbegrensd.

Het verschil tussen de twee manieren van denken: bij het woord “boom” denkt de woorddenker aan het woord b-o-o-m. De beelddenker daarentegen ziet de boom voor zich, ruikt de bladeren, voelt de bast, hoort de wind door de bladeren ritselen. Het draait bij beelddenken om alle zintuiglijke indrukken en niet slechts om de visuele.
Als de beelddenker tweemaal het woord “boom” hoort, kan hij twee verschillende bomen beleven.
Naar de beide manieren van denken is veel onderzoek gedaan.
wat zijn voordelen van beelddenken
Snelheid, instinctief, de hoeveelheid informatie die een beelddenker verwerkt, is vele malen hoger dan de woorddenker in dezelfde situatie.
Het beoordelen van een situatie op heel veel dimensies. Te denken valt dan aan: kleur, energie, smaak, maten, tijd, veiligheid......
Een beelddenker kan een voorwerp in gedachten van alle kanten bekijken en kan het voorwerp in alle richtingen draaien. Een boom heeft tenslotte geen vaste kijkrichting, maar hoe zit dat dan met letters............
wat zijn dan de nadelen
Doordat de beelddenker heel veel oppikt uit zijn omgeving, kan dit makkelijk gaan afleiden.
Eenmaal afgeleid zullen ook productiviteit, prioriteiten, tijdsbesef en nog vele andere zaken beïnvloed worden.
Onder de links dyslexie/dyscalculie add/adhd komen de specifieke nadelen aan de orde.
Een beelddenker kan soms geen onderscheid maken tussen beelden in gedachten en de werkelijkheid.