Volgens mij is oneigenlijke concurrentie (niet volgens de regels) hetzelfde als oneerlijke concurrentie en dan is het antwoord:

Het Meldpunt strijdt tegen detailhandelsverkoop vanaf locaties waar dit op grond van wetgeving niet is toegestaan. Wat wel en niet is toegestaan op een locatie is vastgelegd in een bestemmingsplan. Onder het motto ‘een gelijk speelveld en gelijke regels voor alle ondernemers’ heeft de ondernemer nu de mogelijkheid om dit soort gevallen van oneerlijke concurrentie op een onafhankelijke plek te melden.

Bij oneerlijke concurrentie in de detailhandel kan u denken aan:

Vliegende winkels
Vliegende winkels zijn winkels die gedurende enkele uren of dagen artikelen aanbieden aan consumenten. Ze verkopen doorgaans vanuit gehuurde zalen waar detailhandel veelal niet is toegestaan zoals een horecagelegenheid, een partycentrum, een hotel, een sportcomplex of een sociaal centrum.

Winkels op 'onbestemde' plekken
Ieder pand in Nederland heeft via een bestemmingsplan een bestemming gekregen. De bestemming geeft aan welke activiteiten er in een pand mogen plaatsvinden en welke regels en verplichtingen voor die activiteit(en) gelden. Dat geldt ook voor panden met de bestemming 'Detailhandel'. Wanneer er detailhandel plaatsvindt op locaties waar geen detailhandelsbestemming op rust, dan worden de verplichting omzeild. Vaak met financieel voordeel voor de overtreder en financieel nadeel voor de reguliere detailhandel als gevolg. Loacties waar doorgaans geen detailhandel is toegestaan zijn woonhuizen, industrie-en bedrijfsterreinen en agrarische locaties.

Groothandelsbedrijven die rechtstreeks aan de consument verkopen
(Zelfbedienings)groothandels zijn er niet voor de eindconsument, maar voor tussenverkoop. Slechts diegene die als ondernemer ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen gebruikmaken van een groothandel. Op vertoon van het KvK-nummer kan een pasje worden verkregen waarmee inkopen kunnen worden gedaan ten behoeve van de onderneming. Het tonen van het pasje en (eventueel) legitimatie is een vereiste bij de groothandel. Helaas vindt dat lang niet altijd plaats.

Outletcentra

Outletcentra zijn een nieuw fenomeen. Aan de verkoop in outletcentra zijn eisen verbonden om reguliere detailhandel in (binnenstedelijke) winkelgebieden niet oneerlijk te beconcurreren. Zo mogen in outletcentra geen reguliere collecties verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan nergens vinden dat dat niet zo is.

Andere antwoorden (1)

Concurrentie van branche vreemde bedrijven. Bij een drogist keten die electronica, onderbroeken, ed verkoopt. Dat hoort niet in het drogisterij assortiment.