Kan een school mij mijn diploma niet geven?

Na alles afgerond te hebben heb ik mijn diploma juwelier/ medewerker niveau 3 (MBO) behaald. Nu zijn er nog steeds de schoolkosten over het schooljaar '10/'11 nog steeds niet betaald. Deze rekening, zo'n € 105,- staat al ongeveer een jaar open. Hierover zijn de afgelopen maanden al herinneringen van gekomen en ook al een aantal keren betaalafspraken (in termijnen) gemaakt maar nog steeds is het geld niet overgemaakt. Nou is dus mijn vraag of de school dit mag doen. Vandaag ben ik nog gebeld door school. Aangezien mijn diploma-uitreiking volgende week al is deze vraag. Lijkt me namelijk niet zo leuk om dan niks in ontvangst te krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
bamibal
12 jaar geleden
Wat dacht je van gewoon betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, gewoon vandaag overmaken. Zo groot is het bedrag niet. Je zou het kunnen lenen bij iemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een tv wil kopen in de winkel, en je betaalt daar niet het goede bedrag, denk je dan dat je die tv meekrijgt? Zo werkt het niet in het leven... School kost geld, maar daar krijg je ook wat voor terug. Je kan moeilijk verwachten dat ze je wel een diploma geven, als jij je betalingen niet na komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat het gewoon kan ja, maar misschien als je het echt zo vervelend vind, moet je gewoon die laatste euro's even betalen, waarom (als je het al zo lang weet) is dit nog steeds niet gebeurd....????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze reacties had ik al verwacht ja maar ik wil weten of dat ze dat kunnen maken!

Antwoorden (2)

Het ligt eraan om wat voor een schoolkosten het gaat. Sommige bijdragen zijn vrijwillig, maar worden door scholen toch vaak ten onrechte als 'verplicht' gepresenteerd. Je schooldiploma moeten ze gewoon geven als het een vrijwillig bijdrage betreft. Als het een echt verplichte bijdrage is, moet je gewoon betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het om een vrijwillige bijdrage gaat die je niet hebt betaald en je hebt toch meegedaan aan allerlei zaken die van die bijdrage (van anderen) zijn bekostigd, dien je te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, heb ik vijanden? Een andere vraag is ook al gemind, en ik heb geen idee wat de reden zou kunnen zijn. Zo slecht zijn die antwoorden toch niet? In elk geval hoop ik dat ik de vragensteller heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minkukels. Trek het je niet aan. C+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja schoolkosten, meen van gebruik OLC en materiaal. Waar ik geen gebruik van heb gemaakt omdat ik dat schooljaar stage heb gelopen en geen lessen heb gehad. Heb via mail een specificatie aangevraagd. Hoop dat die net zo snel binnenkomt als de mail van het rekeningnummer vanochtend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een redelijk verzoek van je. Ik zou me over je diploma-uitreiking maar niet al te veel zorgen maken. Dit staat er los van. Maar... misschien is het handig om bovenstaande reactie toe te voegen aan je vraag. Dat zal er waarschijnlijk voor zorgen dat je minder negatieve reacties krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ik weet hoe mensen weleens hier reageren (en ik doe het zelf ook wel eens)
Ben allang blij dat ze het bij reacties hebben gezet. Als het puntje bij paaltje komt zorg ik er wel voor dat ik ga betalen. En over die diploma-uitreiking maak ik me in principe ook niet druk over want weet nog niet of dat ik ga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af of het er gebruik van maken van belang is voor de betalingsplicht van verplichte bijdragen.
In ieder geval plus voor de kleine Kruidenvrouw.
ik werk op de studentenadministratie van een Universiteit. En ook hier geldt: een diploma wordt pas afgegeven nadat alle kosten zijn voldaan. Dus ja, die regel mag een MBO zeker ook toepassen.
lijkt mij het handigst als je die 105,- per omgaande gaat betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas maak je geen onderscheid tussen een vrijwillige en verplichte bijdrage. Dat lijkt mij in dit geval de hamvraag. Verder is je antwoord natuurlijk wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker duidelijk! Bedankt daarvoor maar heb ook het gevoel dat het om een "vrijwillige" schoolkosten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vrijwillige" kosten worden wel zo genoemd, maar zijn niet altijd vrijwillig maar vaak ook verplicht......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je appeltje? Als ze verplicht zijn, worden ze toch niet als vrijwillig bestempeld?