Wat moet je doen als je werkgever je niet betaald waar ik recht op heb?

Mijn werkgever heeft niet al mijn uren en vakantierechten uitbetaald. Wie of wat kan ik inschakelen om dit toch voor elkaar te krijgen. Het is bij meerdere collega's gebeurt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt naar de vakbond gaan en als je geen lid bent lid worden anders kun je de rechtswinkel proberen voor ondersteuning.
11 jaar geleden
Wat te doen als je werkgever je salaris niet betaalt
Hoe leuk je je werk misschien ook vindt, uiteindelijk doe je het maar voor een ding: salaris. Je moet immers ergens van rondkomen. Het is dan ook erg vervelend als je werkgever je salaris niet uitbetaalt, of dat nou is vanwege een conflict, ontslag of misschien omdat hij het geld gewoon niet heeft. Zit jij in zo’n situatie? Voer dan onderstaande stappen uit en zorg dat je je geld krijgt!

Informeer
Misschien is je werkgever wel gewoon vergeten uit te betalen. Of is er iets misgegaan met de uitbetaling. Zoek daarom uit wie er over de salariëring gaat en geef hem een belletje of stap even zijn kantoor binnen. Als het inderdaad om een misverstand gaat is het probleem zo verholpen.

Herinnering versturen
Gaat het niet om een misverstand? Of heb je het gevoel dat je aan het lijntje wordt gehouden? Dan is het tijd om een schriftelijke herinnering te sturen. Je werkgever is in principe verplicht op geregelde tijden te betalen. Krijg jij je salaris bijvoorbeeld altijd op een 23e? Dan moet je baas je nu ook rond die datum betalen. Is deze datum dus voorbij, dan kun je een herinnering versturen. In de schriftelijke herinnering zet je in ieder geval hoeveel geld je nog van je werkgever krijgt en wanneer hij eigenlijk had moeten betalen. Vermeld daarnaast een uiterste termijn waarop je baas je nu echt moet betalen. Zeg dat je extra kosten in rekening gaat brengen als hij zich niet aan deze termijn houdt.

Bedrag verhogen
Heb je na het versturen van de herinnering je salaris nog steeds niet gekregen? Stuur dan nog een herinnering, alleen noem het deze keer een aanmaning. In de aanmaning vermeld je dat je extra kosten in rekening gaat brengen. Deze kosten mag je in rekening brengen vanaf de derde werkdag dat je baas je salaris had moeten uitbetalen en worden als volgt berekend:

Van de vierde tot en met achtste werkdag mag je het bedrag met 5 procent per werkdag verhogen. Voor elke volgende werkdag mag je het met 1 procent verhogen. De optelsom van alle verhogingen mag nooit meer zijn dan 50 procent van het oorspronkelijke bedrag. Náást deze verhoging mag je ook wettelijke rente voor niet-handelstransacties eisen. Het percentage voor deze rente wordt door de overheid vastgesteld en verandert nog wel eens. Voor het huidige percentage kijk je hier.

Zoek rechtshulp
Wanneer je baas na twee aanmaningen nog niet heeft betaald, is het tijd om een advocaat in de arm te nemen.