Wat is deeltijd-WW precies?

Ik zou dit graag even willen weten om een krantenartikel (wat ik voor een schoolopdracht lees) beter te kunnen begrijpen...

Ik heb een beetje gekeken op internet, maar helemaal duidelijk is het mij niet...

Nu heb ik dit ervan gemaakt; klopt dat?

Deeltijd-WW = WW betekent werkloosheidswet. Werkgevers kunnen deze voor hun werknemers aanvragen als een werknemer bij een langdurige en ingrijpende vermindering van de bedrijfsactiviteiten minder hoeft te doen. Dan krijgt de werknemer een uitkering voor de uren die hij niet meer kan werken.
De regeling is bedoeld voor gezonde bedrijven om in de kredietcrisis de werknemers die ze willen behouden als de bedrijfsactiviteiten weer meer worden te behouden.

Toegevoegd na 5 minuten:
oja, wat het een beetje in het kort is/betekent :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Deeltijd WW krijg je als je basis een fulltime inkomen is (dit wordt gebaseerd op je laatste baan) en je vervolgens deeltijd gaat werken en voor het andere deel WW krijgt omdat er simpelweg geen fulltime baan te vinden is.

Dus 40 uur= 20 (deeltijdbaan) + 20 (WW).

Toegevoegd na 1 minuut:
uhm, ik bedoelde dus "omdat er simpelweg geen fulltime werk voor je is bij je werkgever". Maar je had het al goed dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je weet eigenlijk het antwoord al:

Werkgevers kunnen deeltijd-WW aanvragen voor werknemers die zij minder laten werken bij een langdurige en ingrijpende vermindering van de bedrijfsactiviteiten. In die periode ontvangt de werknemer de deeltijd-WW voor de niet gewerkte uren. De verkorting van de arbeidstijd is minimaal 20 procent en ten hoogste 50 procent. De regeling is bedoeld voor gezonde bedrijven om in de kredietcrisis de werknemers die niet gemist kunnen worden als de bedrijvigheid weer aantrekt, te behouden voor het bedrijf. De werknemer blijft voor gewerkte en niet-gewerkte uren in dienst van de werkgever. De werkgever moet een boete betalen als hij de werknemer voortijdig ontslaat. Naarmate u meer personeelsleden in de deeltijd-WW plaatst kunt u minder lang van de regeling gebruik maken:
* Met minder dan 30 procent van het personeel in de deeltijd-WW duurt de uitkering maximaal 15 maanden.
* Tussen de 30 en 60 procent van het personeel in de deeltijd-WW duurt de uitkering maximaal 12 maanden.
* Als meer dan 60 procent van uw personeel gebruik maakt van de regeling duurt de uitkering maximaal 9 maanden.
Verlenging van de uitkering is mogelijk. Dit gebeurt steeds voor een periode van 13 weken.
Nodig:
De toestemming van de werknemersvertegenwoordiging (OR of PvT) is vereist, als de vermindering van het aantal te werken uren minder dan 20 werknemers betreft.
* Wanneer de vermindering van het aantal te werken uren 20 of meer werknemers betreft, moet u een verklaring overleggen waaruit blijkt dat de belanghebbende verenigingen van werknemers (vakbonden met leden in uw onderneming) instemmen. Als er geen belanghebbende verenigingen van werknemers zijn, hebt u een verklaring nodig van de OR of PvT.
* U moet doorbetaling van het loon garanderen in het geval dat een werknemer geen recht heeft op de WW-uitkering over de verminderde uren.
* U dient afspraken te maken met de werknemers over scholing en detachering voor de werknemers van wie de te werken uren worden verminderd. U komt niet voor de verlenging van de deeltijd-WW in aanmerking als u niet concreet invulling heeft gegeven aan deze afspraak. Dit toont u aan met een schriftelijk verslag.
* U neemt de werknemers na afloop van de periode van de deeltijd-WW weer volledig in dienst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een vorm van oplichting van een goede eerzame welwillende vlijtige burger door de staat...

Wat je zegt klopt inderdaad formeel, maar het is in werkelijkheid wat ik hierboven schets...

Er is en was er geen crisis... we geloven het allemaal maar wat ze zeggen... En als er een crisis is dan moeten er offers gebracht worden en dan moet iedereen inleveren... Dus wij moeten gaan betalen wat er allemaal verdampt (lees: gestolen) is...

En als mensen die nergens schuld en oorzaak aan hebben, moeten betalen voor iets ten onrechte, dan is dat een vorm van oplichting... En dat is dan deeltijd-WW een onderdeel van... En WAO-leeftijdverhoging ook... En de andere maatregelen, want zo´n erge crisis als deze, dan kom je niet gedraaid met een paar eenvoudige regeltjes, dus er komen er nog wel een paar bij... Wacht maar af en ben maar niet bang...