Is het mogelijk om als medewerker van een zorginstelling, mee te doen in de ondernemingsraad van diezelfde instelling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor dat is mogelijk.

Je moet volgens mij wel minstens een half jaar werkzaam zijn binnen het bedrijf voordat je je kandidaat kan stellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kandidaat stellen kan pas na 1 jaar dienstverband:

Kiesgerechtigd zijn degenen die langer dan een halfjaar
in dienst zijn. Je kandidaat stellen kan pas nadat je
tenminste een jaar in de onderneming hebt gewerkt.

Meer info vind je hier

http://www.fnvbondgenoten.nl/site/dossiers/or_en_pvt/sub_or_of_pvt_oprichten/downloadblokken/downloads/Hoe_en_waarom_van_een_or.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, daar is die Ondernemingsraad (OR) voor!!! Als tegenwicht voor het bestuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, dat moeten zelfs personeelsleden van het bedrijf zelf zijn! Zij moeten namelijk het o.a. belang van het personeel in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de OR is er heel blij mee als iemand zich kandidaat stelt voor het onderdeel waar hij/zij voor werkt.
Bij de instelling waar ik voor werk krijg je 4 uur per week (vrije tijd of betaald) om je in te lezen, 1x per maand is er onder werktijd een vergadering. Als je wordt verkozen (d.m.v. stemming) is dat voor een periode van 3 jaar (natuurlijk mag je eerder stoppen, maar liever niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar zitten juist medewerkers in vanuit de eigen instelling om zo vanuit de werkvloer een gezamenlijke inbreng naar de Raad van Bestuur te hebben. Je moet wel aan bepaalde eisen voldoen en bij meerdere aanmeldingen zal er een verkiezing komen. Ik denk dat je veel kan brengen als medewerker en je ziet ook eens van een andere kant hoe het gaat in je organisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens in de zoveel tijd hoort een bedrijf, dus ook een zorginstelling een verkiezing uit te schrijven voor de O.R., waarin nieuwe of oude leden verkozen kunnen worden . Het is dus zaak je op te geven als aspirant lid en je mede werknemers te overtuigen, dat jij goed zult voldoen in de O.R.!
Ben je daar eenmaal in verkozen, dan zul je er zeker nuttig werk kunnen verrichten.