Wanneer krijg ik mijn salaris?

ik ben op 12 januari begonnen. ik heb nu nog geen loon gekregen. is mijn werkgever verplicht om het elke maand te geven of mag hij het ook eind februari doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
anneliez
11 jaar geleden
hebben je collega's hun loom al wel gekregen? Misschien wordt er pas volgende week betaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook even bellen. Een beetje werkgever begrijpt wel dat ook jij je vaste lasten moet betalen.

Antwoorden (3)

In de meeste gevallen, staat de datum waarop je je salaris kunt verwachten in je contract, dat is vaak rond de 25ste van de maand, als je begint, kan dat een maand later plaatsvinden, omdat dat dan nog administratief moet worden verwerkt, reken dus maar op eind februari.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw baas mag je aan het eind van februari uitbetalen, dat is een vrij normale gang van zaken. Verder moet je even kijken wat er in je contract staat over uitbetaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, dan zoek ik die even op
Als je een maandsalaris hebt (zie arbeidsovereenkomst of CAO) moet je iedere maand worden uitbetaald, vanaf het begin. Tenzij iets anders is afgesproken.
Dit volgt uit het Burgerlijk Wetboek:

"Artikel 623 (BW)

1. De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

2. Het tijdvak na afloop waarvan het loon moet worden voldaan, kan bij schriftelijke overeenkomst worden verlengd, maar niet langer dan tot een maand wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een week of korter is, en tot niet langer dan tot een kwartaal wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een maand of langer is."

Het eerste salaris had je dus in januari moeten ontvangen, als niets anders afgesproken was.

Als de verwerkingstijd voor je salaris te kort was, had men een voorschot moeten uitbetalen in januari.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dus uiterlijk 1 februari had je salaris of voorschot van januari moeten hebben, toen was de maand afgelopen.