Mag mijn werkgever loon stop zetten na conflict. Sorry voor iet wat lange tekst

Hoi allemaal, ik heb al enige tijd een "conflict" met werkgever, en is dinsdag totaal uit de hand gelopen. Waarna ik boos ( zacht uitgedrukt) naar huis ben gegaan. De volgende dag heb ik me (leek me nog het verstandigste) ziekgemeld, puur om rustiger te worden dit ook zo gemeldt. Verder heb ik gezien de reden van ruzie, meteen juridische hulp ingeschakeld. De reden is dat hij mij gedurende mijn ziektewet ( dubbele liesbreuk) behoorlijk asociaal behandelt heeft. Ziekenhuizen bellen namens mij, en direct na operatie al beginnen over wanneer kun je weer (wat ik eigenlijk wel kan begrijpen) en op het moment dat ik idd al langzaam weer wil beginnen ( in overleg met arbo-arts) legt hij totaal alle adviezen naast zich neer, aangepast werk krijg ik niet maar letterlijk minder fysiek werk, wordt gewoon de werkvloer opgestuurd moet dan maar rustig aan doen. Om geen problemen te voorkomen maar toch geaccepteerd. Tot ik dinsdag op kantoor me moest melden. Daarbij moet ik erbij zeggen dat het ging om vervoer, werk al paar jaar voor hem en altijd zo als iedereen een bedrijfswagen tot beschikking krijg sterker nog wordt verwacht dat je die gebruikt, maar nu vind hij dat ik maar met prive auto de projecten moet doen, omdat hij ( staat letterlijk zo in brief, hij geen taxi bedrijf is voor mensen met aangepast werk. Ruzie explodeerde na dat hij vond dat ik hem te veel gekost had en ik was maar een aansteller waarbij hij een toneelstukje opvoerde en ik heb zo'n pijn . En per direct loon gestopt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Door weg te lopen heb je werk geweigerd, door je ziek te melden hierna, heeft je werkgever een gegronde reden om aan te nemen, dat je in staat bent om te werken.
Dit kan zelfs reden voor ontslag zijn, schrijf je werkgever zo snel mogelijk een brief, met daarin dat je het niet eens bent met het stopzetten van je salaris en waarom je dit niet bent.
www.judex.nl/.../wanneer-kan-mijn-werkgever-de-loonbetaling-tijde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervelende situatie.

Een werkgever mag niet zomaar stoppen met het betalen van het salaris.
Je hebt er goed aan gedaan om direct juridisch advies in te winnen, de jurist zal je waarschijnlijk ook verteld hebben dat je direct bezwaar moet maken tegen de uitspraak van de werkgever, mits hij dit je schriftelijk heeft medegedeeld. Anders zou ik even wachten op een schriftelijke bevestiging van het ontslag/stopzetting van de betaling. Dit is een werkgever nl verplicht je schriftelijk te bevestigen.

Bewaar zoveel mogelijk informatie welke je hebt gekregen van je werkgever, zet het hierbovenstaande voor jezelf rustig op een rij.

Ik vermoed dat de werkgever op een goedkope manier van je af probeert te komen, in de meeste gevallen lukt dit niet op deze manier.

N.b. Zet nergens je handtekening onder! Overleg altijd eerst met je jurist.

Sterkte, probeer zo rustig mogelijk te blijven, en laat je de kop niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je inderdaad schriftelijk op de hoogte bent gebracht, dien je zo snel mogelijk een schriftelijke reactie te geven zoals in het eerste antwoord uitgelegd wordt.
Ik zou als ik jou was direct het juridisch loket even bellen, en je laten adviseren.IIk weet niet of het verstandig is om hierop te wachten.
Geef ook de echte reden aan van je ziekmelding (liesbreuk) en het van jou verwachte werknemer. Dat je eerst graag een afspraak met de arbo arts wil hebben. Zowel jij als je werkgever doen er alles aan te doen om je weer zo snel mogelijk aan het werk te hebben. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werknemer=werktempo
In tegenstelling tot wat hierboven beweert wordt mag de werkgever wel degelijk loon opschorten.

Hier spelen twee zaken. A) U bent vanwege een conflict weggegaan en gestopt met werken. B) Vanwege het conflict heeft u zich gemeld dat u ziek bent.

Vanwege A. Zal de werkgever B niet accepteren, u bent niet ziek maar heeft een conflict. En de werkgever is gerechtigd om een melding van ziek zijn te weigeren (altijd).
Men denkt altijd dat je je kan ziek melden. Dat is niet correct. Formeel vraag je je werkgever loondoorbetaling tijdens de periode dat u ziek bent. (klinkt raar maar zo is de wet) Nu kunt u zich op het standpunt zetten dat u geen enkele benutbare mogelijkheden heeft en thuis blijven zitten, maar de werkgever betaald dus beslist en schort de boel dus op.

Normaal zou hij u dan met enige spoed naar de Bedrijfsarts of ARBO dienst sturen (zou ook niet kunnen als hij vind dat er geen sprake is van ziekte)
Maar zelfs als de BA u gelijk geeft is het een advies en mag de werkgever deze naast zich neerleggen.

De vervolgstap is dat u een bezwaar aantekent bij het UWV en zij dan een onafhankelijk onderzoek doen naar uw ziekte verzuim verzoek.
Houdt er wel rekening mee dat ook het UWV bij een ziekmelding NA aanvang arbeidsconflict regelmatig negatief beslist naar de werknemer.
Vervelende is dat deze hele procedure weken zo niet maanden kan duren en al die tijd zal de werkgever het loon opgeschort laten. Zelfs dan is het UWV een advies en mag de werkgever deze negeren. En dan kunt u naar de rechter stappen.

Naar mijn mening zou ik op zoek gaan naar een ZGN mediator om eruit te komen. Het meewerken hieraan zou bij een eventuele rechtszaak wel een voordeel kunnen zijn.

Nogmaals: Het klinkt vreemd, maar de werkgever mag adviezen van ARBO, UWV etc naast zich neerleggen. ALs er geen sprake van een arbeidsconflict is zal dit meestal tot een evrlies leiden van de werkgever. Zeker als de medewerker netjes meewerkte.