Mag ik bij een verklaring afleggen, het contract, wat ondertekend moet worden mee naar huis nemen?

om het even rustig door te nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Nee, soms niet, maar wellicht wel een kopietje... Maar je mag het altijd vragen, je MOET niet tekenen, en doe dat ook vooral niet te snel altijd...

Je krijgt toch altijd een afschrift als je getekend hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord. Even recapituleren.
Mag je het mee naar huis nemen? Soms niet.
Een kopietje dan? Wellicht.
Maar je krijgt wel altijd een afschrift. Is dat een kopietje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat ik een kopie krijg en niet heb getekend dan is er niks aan de hand?
Je krijgt altijd je eigen verklaring mee, hetzij een copie. Als men dat niet doet, gewoon om vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nooit verplicht iets te tekenen natuurlijk. Vooral als het om iets strafrechtelijks gaat, mag je zeker advies vragen voordat je iets ondertekent.

De vraag is wie je probeert te verplichten om iets te tekenen. Misschien je werkgever? Dan zou ik je adviseren een goede adviseur/advocaat/counseler of dergelijke in de arm te nemen en die samen met jou het woord te laten doen en alles wat je tekent en zo te laten controleren. Dan leef je het allerlangst zonder veel schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tekent moet je staan op een contract ook voor jezelf of een copy/afschrift.
Dit gegeven weerhoudt de contracteur er van naderhand veranderingen aan te brengen, dit is dan immersw met
een ongemanipuleerd afschrift/doorslag/copy te bewijzen.
Misschien een domme opmerking, maar BEWAAR de copy GOED gedurende en korte tijd NA afloop van het contract.
Veel trammelant ontstaat doordat mensen niet via een copy aan kunnen tonen dat in het contract zelf naderhand geknoeid is.
Dit is op een andere manier niet of nauwelijks aan te tonen.
Sta dus op een afschrift EN BEWAAR DIE GOED.
Laat ook in het contract een tekst opnemen die aangeeft dat een afschrift aan ondertekenaar verstrekt is.
Verscheur ter plekke het contract nadat je getekend hebt als men je niet onmiddelijk een afschrift ter hand stelt, je kunt er dan zeker van zijn dat malafide gevolgen uit de overeenkoms voort kunnen vloeien.
Een doorslag is het veiligst.
Check echter wel of de doorslag DEZELFDE tekst heeft als het contract zelf.
Ook hier is in het verleden mee gerommeld.
Neem de tijd om eerst alles te checken voor je tekent en laat je niet opjagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een belangrijk contract is dan zou ik dat inderdaad mee naar huis vragen. Je krijgt dan een kopie en dan kun je dat in alle rust doornemen.
Maar een verklaring afleggen heb ik het gevoel dat je in de politionele sfeer zit, en dan ligt het er maar aan wat voor een verklaring dat is.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat ik ooit ergens spijt had dat ik had ondertekend (verzekeringskwestie waarbij ik op kantoor moest verschijnen) omdat ik wat overdonderd was en er achteraf achter kwam dat hun verhaal gewoon niet klopte heb ik me voorgenomen om nooit meer een contract ter plaatse te tekenen. Nooit problemen mee gehad, alleen voor jezelf soms lastig als dat inhoudt dat je nog een keer terug moet of je het contract opstuurt. Zeker met de enorme hoeveelheid informatie op internet is het best handig om op een rustig moment even de tekst goed te lezen en eventuele onduidelijkheden, prijze, voorwaarden etc op te zoeken. Je kunt ook desbetreffende partij verzoeken het stuk tevoren op te sturen, wel goed vergelijken dan natuurlijk met het stuk dat je uiteindelijk tekent.

PS: Ook een notaris werkt prima mee aan vooraf de stukken doorsturen zodat je tijdens het tekenen geen onnodig oponthoudt geeft. Eventuele aanpassingen kunnen dan ook mooi tevoren door de secretaresse aangepast worden in plaats van dat de notaris zelf tijd kwijt is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de politie kun je altijd de tijd krijgen om e.e.a. goed door te nemen voordat je tekent, wanneer je aangehouden bent, kan het wel zo zijn dat je niet naar huis mag voor je een verklaring waar zij zich ook in kunnen vinden ondertekend hebt. Als jij je daar niet in vinden kan, dan doe je gewoon geen verklaring en zul je langer vastgehouden worden. Voet bij stuk houden is zeker mogelijk, eventueel alleen in bijzijn van een advocaat een verklaring opstellen of je blijft in hechtenis. Ook van dergelijke documenten krijg je altijd een ondertekend exemplaar mee voor de eigen administratie, zo niet gewoon om vragen, eventueel kopie maar netter wanneer e.e.a. gewoon in tweevoud opgemaakt.