hoe bereken je je cumulatieven loonheffing van je eerste salarisstrook van 2013?

Ik wil graag weten hoe ze mijn cumulatieven loonheffing berekenen
en hoe ik het zelf kan berekenen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Cumulatieven zijn opgetelde waarden tot en met een bepaalde periode. Stel: bedrag loonheffing januari is eur 800. Dan is het cumulatief ook eur 800. Stel loonheffing van februari is eur 850. Dan is het cumulatief eur 1650. Zo tel je door tot en met het eind van het jaar en dat bedrag vind je dan ook op de jaaropgave. Bewaar de salarisstroken, dan kun je meetellen.

Toegevoegd na 7 uur:
Hoe je het zelf kunt berekenen? Zeer lastig. De belastingdienst heeft tabellen voor de loonheffing. Die zijn ook als het ware ingebouwd in de software van salarisberekeningspakketten door rekenregels die de belastingdienst heeft. Die tabellen staan bijv. hier (http://www.salaris-informatie.nl/index.php/loonheffingen/loonbelastingtabellen/loonbelastingtabellen-2013)

Je moet nog weten welke je moet gebruiken want er zijn er meer. Witte (in een aantal soorten, voor werknemers met loon uit tegenwoordig arbeid) en groene (voor mensen met loon uit vroegere arbeid).

Voor zeer veel werknemers zal de witte maandtabel gelden. Klik er maar eens een open. Om te weten welk bedrag aan loonheffing moet worden ingehouden, moet je weten wat het zogeheten 'tabelloon' is (het loon waarover de loonheffing berekend moet worden.)
De tabellen bestaan uit verschillende kolommen. De eerste kolom
is telkens de kolom ‘Tabelloon’. In de volgende kolommen zie je
per leeftijdscategorie de bedragen die ingehouden moeten worden met en zonder loonheffingskorting, en de verrekende arbeidskorting.
Zoek in de kolom ‘Tabelloon’ het juiste loonbedrag. Valt dat
loonbedrag tussen twee bedragen in, neem dan het lagere loonbedrag.
De meeste werknemers zullen één werkgever hebben. Die past de loonheffingskorting toe, als je dit hebt opgegeven. Je neemt dus het lagere bedrag bij het gegeven tabelloon.

Dit is het idee. Ik laat bijzondere situaties achterwege, om het eenvoudig te houden (bijv.: eenmalige beloningen).

Belangrijk is dus het begrip 'tabelloon', want zonder dat 'tabelloon' (= fiscaal loon, = loon voor loonheffing) kun je niet de juiste inhouding kiezen.
Dat fiscaal loon is alle voordeel uit dienstbetrekking dat je mee moet tellen voor de belasting. Dat is niet alleen het gewone salaris. Ook een overwerkvergoeding. Provisie. Bonussen. Vakantiegeld. Bovenmatige reiskostenvergoeding. Loon in natura. Bijtelbedrag voor auto van de zaak (minus eigen bijdrage). Enz.

Wat er af gaat, voor je de tabel 'erop loslaat', is de inhoud voor pensioen.

De salarisadministrateur dient te weten wat de belastingdienst als 'loon' beschouwt.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Zie uitbreiding op mijn antwoord bij de oorspronkelijke vraag. Ja, loonheffingscumulatief begint ieder jaar opnieuw te tellen omdat ook de loonheffing opnieuw begint te tellen.