Waar in Nederland kun je journalistiek studeren, en wat zijn de toelatingseisen?

Het liefst heb ik dat het geen opleiding is. Maar als je journalistiek niet kunt studeren, is het niet erg.. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er stond deze zaterdag in de krant, dat er zo veel mensen van school komen die journalistiek gedaan hebben, maar dat er maar heel weinig van aan een baan komen. De schrijver pleitte er voor, om opleidingen met weinig zicht op een baan minder te subsidiëren, zodat er niet te veel mensen meer toegelaten zouden worden

Antwoorden (1)

Om journalist te worden volg je de opleiding journalistiek. Je kunt een HBO (Hoger Beroeps Onderwijs) opleiding volgen of een opleiding aan de universiteit (Wetenschappelijk Onderwijs of universitair onderwijs).
HBO-opleiding journalistiek vind je in: Utrecht
 (Hogeschool Utrecht), Zwolle
 (Christelijke Hogeschool Windesheim), Ede
 (Evangelische school voor journalistiek), Rotterdam
 (Hogeschool INHOLLAND Select Studies). Universitaire opleiding zijn te vinden in: Leiden
 (Universiteit Leiden), Groningen
 (Rijksuniversiteit Groningen), Rotterdam
 (Erasmus Universiteit Rotterdam), Nijmegen
 (Katholieke Universiteit Nijmegen).
Verder zijn er verschillende cursussen om journalist te worden. Je krijgt dan een paar onderdelen van de opleiding tot journalist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de universiteit heb je VWO nodig, voor HBO HAVO.