Wat zijn de voorwaarden voor het bekomen van een (aangepaste) computerbril, wie heeft er nuttige tips, komt de werkgever hier in tussenbeide ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga ervan uit dat je het zelf moet betalen, dan kan het alleen meevallen. Bij een goedkope opticien (bijvoorbeeld Hans Anders) hoeft zo'n bril je overigens echt de kop niet te kosten. Een 'computerbril' is immers een gewone bril met enkelvoudige glazen, maar dan met een sterkte waarmee je specifiek de afstand tot een beeldscherm scherp ziet.

De voorwaarden zijn dan ook: iemand moet het betalen. Verder is het een kwestie van ogen meten en bril bestellen.

Zeker als je verzekeraar je gewone bril al vergoedt, is de kans klein dat een computerbril ook nog wordt vergoed, maar even bellen met die vraag kan natuurlijk geen kwaad. Als je überhaupt geen (aanvullende) verzekering voor een bril hebt, ben je zo goed als kansloos.

Hetzelfde geldt voor de werkgever: vragen kost niets. Let er wel op dat je werkgever op geen enkele manier verplicht is om bij te betalen. Als je een leesbril nodig hebt om je werk te doen, moet je die immers ook zelf betalen, een computerbril valt in dezelfde categorie.

Vroeger (toen computers nog zo groot als een hele kamer waren) was dat misschien anders, maar tegenwoordig is in het dagelijks leven een beeldscherm kunnen lezen even essentieel als een krant kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat iemand hier jou écht verder zou kunnen helpen met deze vraag. Ik zou je aanraden om eerst je zorgverzekeraar te bellen en vervolgens misschien nog je eigen werkgever.
Als je hierna nog niet genoeg weet kan je ons misschien de ontvangen antwoorden doorgeven, en daarna kan iemand hier jou echt helpen.