Als een werkrooster er 4 dagen van te voren hangt mag ik een tijden op het werkrooster dan weigeren?

Op oudjaarsdag heb ik geplant dat ik met mijn gezin in Rotterdam naar mijn familie ga in Purmerend.
We zouden vertrekken rond een uur of 11.
Alleen zie ik nu ineens 4 dagen van te voren bij mijn werkgever het nieuwe rooster er hangt en het blijkt dat ik moet werken van 12/18.
Ik heb heel het jaar niet gewerkt op maandag en mijn beschikbaarheid staat ook niet op maandag.

Dus nu bij mij de vraag of zei het recht hebben om mij te verplichten om te komen werken.

PS: mijn werkgever is Albert Heijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Normaal hangt het werkrooster er 3 weken van te voren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen gaan lezen / informeren in de voor jouw geldende CAO regels.

Het beste antwoord

als je nooit werkt op maandag en dus niet beschikbaar bent op maandag, dan is het heel vreemd dat je wel op die dag in geroosterd wordt.
maar, maandag is oudejaarsdag en iedereen die werkt weet dat vrij hebben in december begint met vrij vragen.
zal je zeggen: ik werk nooit op maandag, ja behalve a.s. maandag dus...

eerlijk gezegd vind ik het niet netjes, dit had veel eerder met jou besproken/afgesproken moeten worden.

het punt is ook dat een werkgever zich het recht toe eigent van veranderde "spelregels", als het nodig is dan moet het anders.

het is ongetwijfeld een kwestie van "overmacht", er zijn waarschijnlijk te weinig mensen beschikbaar a.s. maandag en dus maar iemand er zo bij geplukt en als jij doet wat er verwacht wordt, is het probleem opgelost.

wat je kan doen is naar je leidinggevende/chef gaan en melden dat dit niet kan, omdat
*) jij afspraken gemaakt hebt op dagen dat jij niet werkt
*) jij rekening hield met het rooster dat er drie weken van te voren hangt
*) jij niet "zo maar" zonder overleg op een andere dag kan komen werken.

van te voren moet je nog wel checken wat de regels in het cao zeggen hierover.

waar het op neer komt, denk ik, is dat als je maandag niet komt jij een probleem hebt.
als je protesteert is het afwachten wat het antwoord is en jij moet van te voren weten wat je wel en niet wilt zeggen/doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dat werkrooster er altijd vierdagen van te voren hangt kan je dat niet weigeren. Je had eerder moeten bedenken dat je vrij wilde zijn en een vrije dag moeten aanvragen of moeten vragen rekening te houden met een bepaalde dienst op het rooster. Weigeren is werkweigering en dat is niet zo best als je je baan wilt houden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je had eerder moeten aangeven dat je graag vrij wilde zijn op de roosterdag.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je in december toch geen vrij kan vragen dan is het toch duidelijk je moet werken jammer voor je.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal hangt het rooster er 3 weken van te voren.
En ook had het geen nut om vrij te vragen aangezien dit niet mag in de decembermaand