Tijdens werk ben ik de camera van mijn client verloren. Nu wilt mijn werkgever de kosten verhalen op mij. Kan dit?

Tijdens het fietsen met een cliënt ben ik een fotocamera verloren. Nu voelde ik mij daarover schuldig, dus wilde ik het op mijn eigen WA verzekering verhalen. Dit kan helaas niet, omdat het tijdens mijn werk gebeurd is. Echter zegt mijn werker weer dat zij het niet kunnen verhalen op de werkgevers WA. Letterlijk word er tegen mij gezegd:

**

Het verliezen van een camera, valt niet onder de dekking van de verzekering van ******.

Je hebt de camera meegenomen op eigen initiatief, het was geen opdracht van de werkgever.

In dat geval ben je persoonlijk verantwoordelijk voor de camera, en is niet ****** hiervoor verantwoordelijk.

Bij verlies wordt de schade dan ook op jou verhaald.

Dat betekent dat je 185, 95 euro moet betalen.

Er wordt niet akkoord gegaan met aanschaf van een goedkopere camera.

Op de ***** staat de naam van mijn werkgever. Ik ga natuurlijk niet akkoord met het feit dat ik moet betalen.

Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je eigen WA verzekering wel uitkeert als het niet via de werkverzekering gaat. Ik zou dat wel op die manier proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw baas stelt je aansprakelijk dus dan zou het toch vallen onder jouw wa
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet de camera van je werkgever, het was op eigen initiatief en niet in opdracht van de werkgever, in dit geval is het gewoon zelf vergoeden helaas, net als ik bijvoorbeeld een mobiele telefoon kapot laat vallen van een collega in de kantine, dat zou mijn eigen fout zijn helaas. Vvolgende keer beter opbergen en niet in een open jaszak, maar in een tas ofzo, zeker met andermans eigendommen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou trouwens wel mooi zijn als alle schade voor de werkgever is, mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft af en toe een bekeuring, ook maar voor werkgever? Was immers in zijn tijd gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de baas hem verplicht om 130 km af te leggen binnen een uur, dan is de bekeuring volgens mij wel degelijk voor de baas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout, je bent zelf verantwoordelijk, je mag weigeren strafbare feiten te plegen. Als mijn baas van mij vraagt of ik zijn vrouw onder werktijd wil verzuipen in de plee en ik doe dat ben ik fout!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
130 km afleggen in een uur als vrachtwagen zijnde is ook een strafbaar feit op de weg. Je mag gerust weigeren, dat is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidsvoorwaarden/boete-verkeersovertreding-tijdens-werk/Pages/default.aspx?_st_osc=related

Antwoorden (4)

Normaal is de baas verantwoordelijk, ook als zijn verzekering dit niet dekt.
Maar als je echt op eigen initiatief de camera hebt meegenomen kan dit enigszins anders zijn.
Werd de camera vaker meegenomen, ook met medeweten van de werkgever?

Daarnaast is het zo, dat je nooit verantwoordelijk bent voor het hele bedrag.
De camera is niet nieuw, je kunt hooguit alleen verantwoordelijk gehouden worden voor de dagwaarde, nooit de nieuwwaarde.
Maar het is en blijft de vraag of de werkgever dit op jouw mag verhalen.
Normaal gesproken alleen als je ernstig te kort bent geschoten of veel te nonchalant bent geweest.

Neem contact op met je eigen rechtsbijstand of met het juridischloket, hier kun je gratis advies inwinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toch is je baas aansprakelijk.

Of jij de camera meenam op eigen initiatief of niet doet niet terzake, als je hem meenam voor het verrichten van werkzaamheden is de schade voor jou baas.

Dit blijkt ook uit het gegeven dat je eigen WA verzekering de schade niet accepteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/schade-letsel/werkomgeving/aansprakelijkheid-werknemer/Pages/default.aspx Ik heb op je site gekeken, heb even de link van de juiste pagina geplakt, enkel bij moedeloos handelen (camera in open jaszak stoppen met fietsen bijvoorbeeld waar verlieskans groot is) mag de werkgever wel degelijk de schade van zijn cliënt veroorzaakt door zijn werknemer op werknemer verhalen door in te houden op het loon ( dagwaarde van de camera uiteraard).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moedeloos is roekeloos
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry theo, was niet jouw site maar van je voorganger, excuses moi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou roekeloos handelen dient als moedwil of grove nalatigheid omschreven te worden, ook in je broekzak steken tijdens het fietsen levert geen moedwil of grove nalatigheid op, je sleutels vallen namelijk ook niet uit je broek- of jaszak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel....is mij als kind vaak genoeg overkomen. Pas geleden ben ik nog een euro verloren uit mijn zak en vorig jaar een lippenstift. Als die zak niet is dichtgeritst....of niet diep is?
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/schade-letsel/werkomgeving/aansprakelijkheid-werknemer/Pages/default.aspx

Ik lees hier dat dit soort gevallen in een CAO geregeld is. In de meeste gevallen is alle schade die tijdens werktijd is ontstaan (dus niet in lunchpauzes of vrije tijd) voor rekening van de werkgever.

Enkel schade die door roekeloos handelen ontstaat ( bijvoorbeeld een camera van een cliënt lenen, in een open jas of broekzak stoppen tijdens fietsen wetende dat de verlieskans groot is) kan de baas voor jouw zelf rekenen door de schade in te houden op jouw loon, de dagwaarde van deze camera dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 3 antwoorden hier boven lijken mij absoluut te kloppen. Is het zo dat op een of ander manier jouw werkgever er toch onderuit kan komen is het absoluut een kwestie van fatsoen naar je klant toe. Een klant van jou is een klant van jou werkgever. Een werkgever met fatsoen zou zonder überhaupt na te denken de kosten vergoeden. Zo niet weet je ook direct wat je aan zo'n werkgever hebt.