Mag mijn werkgever mij verplichten om uren in te halen?

Ik heb mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever (leidinggevende). Ik heb volgens mijn arbeidsovereenkomst een maand opzeg termijn. Op 19 juni heb ik mijn ontslag ingediend en dat betekend dat ik per 19 juli weg kan,dit is mondeling toe gezegd. Nu heb ik aangegeven als ik nog vakantie uren zou hebben deze op zou willen maken voor mijn vertrek. Helaas had ik maar 5 uur meer over. Nu sta ik wel 36 uur in de min en mijn werkgever wil dat ik deze uren in ga halen (min 5 uur is 31 uur). Nu sta ik tot en met 14 juli helemaal vol gepland,en vanaf 15 juli heb ik officieel vakantie volgens ons rooster. In de dagen tussen 15 en 19 juli heb ik veel gepland,waaronder een 24 uurs opname in het ziekenhuis,en daaraan vast twee dagen in een hotel. In deze dagen kan ik niet werken,dit heb ik ook aangegeven. Om de dagen te compenseren heb ik aangeboden dat ze mij die dagen in kunnen op mijn loon,of kunnen verrekenen met mijn opgebouwde vakantie geld en eindejaarsuitkering tegoed.

Maar wat ik graag zou willen weten is of mijn werkgever mij kan/mag verplichten om deze uren in te halen. Volgens hun hebben ze dit nog tegoed van mij. Ik zit hier best wel mee,vandaar dat ik dit nu hier vraag misschien weten jullie hier antwoord op?

Toegevoegd na 11 minuten:
Mijn leidinggevende die er over gaat is pas 7 juli weer aanwezig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja je werkgever kan dat van je eisen of anders kan hij je minder loon uitbetalen. Contract is contract voor beide partijen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Normaal zeg je op per de eerste van een maand je hebt al geluk dat je halverwege de maand weg kan. Het is aan je werkgever of hij je minder uitbetaald of dat je meer uren maakt.
jc54
10 jaar geleden
Normaal gesproken heb je een maand opzegtermijn, plus de maand waar je dan mee bezig bent maak je af. Tenminste als je per maand betaald krijgt. Heb je een vierweken-periode, dan heb je vier weken opzegtermijn plus de periode afmaken.
Je aanstaande ex werkgever kan je daar aan houden.
En inderdaad, als je in die periode 36 uren vakantie op neemt terwijl je nog recht hebt op 5, dan zijn het 31 uren onbetaald. Hij kan niet eisen dat je geplande en goedgekeurde vakantie gaat verzetten.
In principe kan de werkgever je inderdaad verplichten om minuren in te halen.

Je stelt voor:
"Om de dagen te compenseren heb ik aangeboden dat ze mij die dagen in kunnen op mijn loon,of kunnen verrekenen met mijn opgebouwde vakantie geld en eindejaarsuitkering tegoed."

Dat lijkt een goede gedachte maar daar zitten haken en ogen aan.
Werknemers kunnen namelijk recht hebben op loon over overeengekomen, maar niet-gewerkte uren, zoals de min-uren in de vraag. Als er niets anders is geregeld in de cao, arbeidsovereenkomst of op een andere manier is afgesproken, kan een werkgever geen minuren in geld van werknemers terugvorderen. Daarom doen werkgevers er ook verstandig aan het werk van werknemers met minuren zodanig in te delen, dat zij een vergelijkbaar aantal min- als plusuren maken.

Het is dus een 'veilige optie' als de werkgever stelt dat ze ingehaald moeten worden want in principe mogen ze niet worden verrekend in de eindafrekening. Tenzij er iets anders staat in de CAO of arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor verrekenen met het vakantiegeld geldt hetzelfde: dat is ook geld en daarmee mogen minuren ook niet verrekend worden in de eindafrekenng. Tenzij er in cao of arbeidsovereenkomst iets anders daarover is afgesproken.
Computoon