Mag je tijdens ziekte bij de ene baas, solliciteren en werken bij een andere baas, omdat je daar de werkzaamheden wel aan kan?

En of je de werkzaamheden wel of niet aan kan, wie beslist dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K
bamibal
11 jaar geleden
Als je eerst ontslag neemt, dan lijkt me dat geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar, bamibal, dan is het niet meer "je baas".

Antwoorden (5)

Vaak is het zo dat in een arbeidscontract staat vermeld, dat je je voor 100% moet inzetten voor je werkgever. Als je gaat werken bij een andere werkgever, dan kan je je niet meer 100% inzetten voor die eerste werkgever.

Of je de werkzaamheden wel of niet aankan, doet dan niet terzake. Je hebt het arbeidscontract met de eerste werkgever en weinig werkgevers accepteren van hun vaste medewerkers een tweede contract bij een andere werkgever.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag. In het contract staat er niets over in, maar het 2e werk beinvloed niet het eerste werk.
Wat mag er dan?
Antoni
11 jaar geleden
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een werkgever bereid is je salaris te betalen, omdat je ziek bent, terwijl je voor een andere werkgever werk verricht. Maar er zijn met de werkgever en de bedrijfsarts hierover natuurlijk gesprekken te voeren en afspraken te maken. Wat er mag in jouw specifieke geval, moet je met hen bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee dus ik moet eerst contact aanvragen met de bedrijfsarts? Hoe doe ik dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag aan je baas bij welke arbodienst die is aangesloten en vraag hem om het nummer van de bedrijfsarts.
Lijkt me niet,je bent tenslotte "ziek" ,wat betekent dat je werkgever je salaris door betaald in de veronderstelling dat je ziek bent en niet capabel om arbeid te verrichten,bij twijfel kan ook een bedrijfsarts je onderzoeken om te kijken of je ziek bent en of je eventueel vervangende arbeid kan verrichten bij je eigen werkgever,niet oprecht ziek melden kan reden zijn voor ontslag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit ook als je met je eerste baan op maandg ziek bent, en op dinsdag gaat solliciteren en zaterdag wel weer gaat werken? Ik werk maar 2 dagen per week
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je eerst onslag moet nemen en daarbij rekening moet houden met je opzegtermijn,daarna kun je doen wat je wilt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, dan moet je wel weten of je de deur uit mag, soms mag dat na bijv 13 uur. Je moet bereikbaar zijn voor de bedrijfsarts, ook op dagen dat je niet werkt zolang je je nog niet beter hebt gemeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankje
Dit zou mogen maar alleen met toestemming van je bedrijfsarts en met als doel ontslag nemen bij je eerste werkgever, maar nogmaals niet zonder toestemming en ze kunnen ook gewoon nee zeggen.

Stiekem doen is natuurlijk uit den boze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf wanneer schakelt mn baas of ikzelf een bedrijfsarts in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij krijg je al binnen 2 dagen contact. Als dat bij jou niet zo is moet je zelf dus een gesprek aanvragen. Overigens mag natuurlijk jouw werkgever het ook goed keuren, ik ging er gewoon van uit dat je bij een bedrijfsarts komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het zit zo, ik ben al een paar keer ziek geweest maar nooit meerdere dagen na elkaar wat betreft werk (ik werk dinsdag en zaterdag). Maar ik heb al een aantal jaar een darmaandoening (Prikkelbare Darm Syndroom) en ik ben bang dat ze dat onderschatten. Ik ben nu dus 1 dag ziek, maar ik zit wel te denken aan een gesprek met bedrijfsarts omdat ik niet weet of ik het lang volhoud het werk.
Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom solliciteer je dan niet gewoon naar een andere baan en ga je weg? Ik snap je probleem niet. Ik dacht dat je bijv al weken ziek bent ofzo. Als jij je op dinsdag ziek meldt en op woensdag weer beter kun je op woensdag en donderdag en vrijdag gewoon solliciteren hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder mag je ook gewoon meerdere banen hebben. Stel nou dat je iets vindt voor de woensdag en de donderdag. Je bent dinsdag ziek en woensdag voel je je weer beter: dan meld je je weer beter en gaat werken bij je andere werk. Als je op maandag ander werk hebt en dat kun je wel doen en dinsdag voel je je weer te ziek: dan meld je je dinsdag ziek. Wat alleen niet kan is je dinsdag ziek melden en je niet beter melden voor je gaat werken aan je andere baan op woensdag en vervolgens nog ziek zijn op zaterdag. Ik heb ook meerdere banen en zoals ik het hierboven schets is het geen probleem: dus niet solliciteren en niet werken elders als je op DIE dag nog ziek staat gemeld, ook als je niet werkt die dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je bij dat tweede bedrijf minder last van je prikkelbare darm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen als je eerste werk heel erg arbeidsintensief is en je vaak ver van de wc bent (postbode bijv).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon, ja klopt.
Verder is deze vraag niet echt meer van toepassing. Ik wilde meer gaan verdienen dan nu, maar het lijkt me beter om met de bedrijfsarts te praten, want baan hoppen vanwege mn ziekte lijkt me niet handig meer.
Heel erg bedankt voor de antwoorden :) ik weet nu wel meer hoe het werkt, ookal gebruik ik het niet meer.
Nee, natuurlijk kan dat niet. Bij twee bazen in dienst zijn en toch ziek.

Als je ziek bent, ben je ziek en dan kan je niet werken.

Als je dan bij een andere baas gaat werken en wel je ziekengeld ontvangt
wat je eerste baas voor je betaalt, dan ben je duidelijk aan het frauderen.
Dat lijkt mij logisch.

Je kunt natuurlijk wel solliciteren, maar dan met medeweten van je werkgever.
En als je dan bij een nieuwe baan begint, zeg je je oude baan op.

Of jij je werkzaamheden aan kan beslist de bedrijfsarts, de arts van de arbodienst,
samen met jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
In dit geval dus solliciteren naar een andere baan tijdens ziekte kan misschien niet.
Ik had in het verleden 2 banen, een baan met zwaar fysiek werk, de andere baan in de administratie. Door mijn reuma was ik dus in de ziektewet (werkgever daar had geen vervangend werk) en bij de andere werkgever kon ik wel werken. Het is dus wel mogelijk alleen niet in dit geval.
Dat is op zijn minst niet netjes en in de praktijk praktisch onmogelijk, ervan uitgaand dat je een fulltime baan hebt.

Je werkgever is verplicht je loon door te betalen bij ziekte. Daarbij hoort wel dat hij een heel traject opstart om je zo snel mogelijk weer gezond aan het werk te krijgen. Dit kan de werkgever zelf organiseren maar meestal wordt daarbij de hulp ingeroepen van een arbodienst en op zeker moment (verplicht) van een bedrijfsarts.

Daarbij horen ook controlebezoeken. De werkgever en de controlerende instantie kan (en zal waarschijnlijk) eisen dat je telefonisch bereikbaar bent en op bepaalde tijdstippen (of de hele dag) thuis bent. Dit soort controles zijn er niets voor niets.

Als je zichtbaar actviteiten onderneemt die het genezingsproces belemmeren, kan de werkgever de loondoorbetaling bij ziekte stopzetten. Ergens anders wél werken zou zomaar als zodanig beschouwd kunnen worden. Maar ook als de werkgever je bijv. probleemloos in allerlei wilde kermisattracties ziet stappen terwijl je zogenaamd met ernstige rugklachten thuis zit, is er zeker aanleiding voor twijfel aan het ziekzijn en dus ook voor de noodzaak van het doorbetalen van het loon.

Wil je -om wat voor reden dan ook- niet meer werken voor je oude baas, neem dan 'gewoon' ontslag en houd hierbij uiteraard rekening met de opzegtermijn.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik wilde eerst meer werken en had gisteren een sollicitatiegesprek kunnen hebben (gisteren ziek gemeld, ik werk alleen dinsdag en zaterdag) maar ben toch maar niet gegaan. Ik ga contact met de bedrijfsarts vragen om een gesprek aan te gaan hoe het zit met mijn werk nu.
Moet ik dit gesprek ook aangaan met mijn baas? Zodat eerst mijn baas kijkt wat mogelijk is? Of mag het ook alleen met de bedrijfsarts?