Wat doet een diplomaat precies en hoe word je het, verschil met consul etc.?

Ik heb de rijksoverheid gemaild, die wist er niks van.
Heeft een diplomaat en bodyguard of chauffeur?
Wat is het versvchil met een consul of ambassadeur?
Wat verdient een diplomaat?

Etc. Etc.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Een diplomaat of attaché is iemand die aan diplomatie tussen twee landen doet.
Dat kan zijn:
DIPLOMAAT
1) Ambtenaar 2) Attaché 3) Afgezant 4) Ambassadeur 5) Beroep 6) Beroep, ambt of functie 7) Consul 8) Een tactvol persoon als afgevaardigde (crypt.) 9) Gevolmachtigde van een staat 10) Geklede jas 11) Gezant 12) Handig man 13) Kleding 14) Kledingstuk of schoeisel 15) Legaat 16) Onderhandelaar 17) Parlementair ......etc.

Meestal wordt wel de ambassadeur bedoeld. Dat is de hoogste diplomaat op missie. De ambassadeur is de vertegenwoordiger van zijn staatshoofd en zijn regering bij de regering waar hij is geaccrediteerd.
Diplomatie is de kunst en kunde van het voeren van overleg tussen twee groepen om daarmee een bepaald doel te bereiken. Meer specifiek worden met diplomatie de geformaliseerde relaties tussen (meestal onafhankelijke) politieke entiteiten bedoeld, meestal staten.
Het gaat dus om overleg tussen twee landen over allerlei zaken die men wil regelen. Dat kan gaan over gevangenen van een land in een ander land, of vredesonderhandelingen.
Of een diplomaat een bodyguard en chauffeur heeft zal helemaal afhangen van door welk land en in welke omstandigheden hij of zij moet werken.
Mijn zoon was een tijd een van de bewakers van de ambassade in Kabul. Die ambassadeur verzette geen stap zonder extra auto's, bodyguards, bewapende chauffeurs etc.

Maar de diplomaten van kleine landen in ons veilige land hebben dat niet nodig.

Dus wat "een diplomaat" verdient is al helemaal niet te zeggen.

Vaak ook heeft een land naast een ambassade nog een of meer consulaten in een land, vaak verspreid over diverse regio's. Een consul kan dus ook een diplomaat zijn. Een consulair is meestal meer voor de administratieve zaken, ten behoeve van de onderdanen in het land van vestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijgt elke diplomaat dezelfde bevoegdheden/onschendbaarheden? Wat als je net begint alsdiplomaat, wat ben je dan? Het duurt eem tijdje voordat je ambassadeur wordt? Hoevaak werft de overheid nieuwe mensen voor diplomaat? Wat moet je doen ? Welke tests moet je doorlopen?