Mag mijn kind bij mij in de zaak werken?

Ik ben een alleen staande mama en mijn dochter is net 13 geworden. Ik baat als zelfstandige een restaurant uit, nu mijn dochter vroeg of ze bij mij in de zaak mocht helpen. In de zaal wilde ze heel graag staan op vrije dagen en in de vakantie, maar ik vond at wel een goed idee. Maar ik weet niet of dat mag, omdat ze nog maar 13 is. Maar als het wel zou mogen moet ze dan ingeschreven worden? Of hoe zit dat in elkaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K
SimonV
10 jaar geleden
Kinderen van 13 en 14 jaar mogen in hun vrije tijd alleen ‘lichte, niet-industriële hulparbeid’ verrichten (klusjes in en om het huis zoals bijvoorbeeld oppassen en auto’s wassen). Ook mogen zij hand- en spandiensten verrichten zoals inpakken in een winkel. Deze jongeren mogen niet achter de kassa zitten, in een fabriek werken of werk verrichten waarbij ze risico’s lopen. Arbeidstijden:
max.7 uur p.d.
nooit meer dan 35 uur p.w.
niet meer dan 5 dagen achter elkaar. https://www.nbbu.nl/pagina/rechten-uitzendkrachten

Het beste antwoord

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen alleen klusjes doen. Ook mogen ze helpen bij licht, niet-industrieel werk. Zoals helpen bij het vakken vullen in een winkel. Ze mogen meehelpen in de winkel of het landbouwbedrijf van hun ouders. Dit mag alleen als woonhuis en bedrijf 1 geheel vormen.

Een aantal werkzaamheden is verboden voor deze leeftijdsgroep, ze mogen bijvoorbeeld niet:
- werken met of in de omgeving van machines;
- dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
- dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
- achter de kassa werken;
- vrachtwagens laden of lossen;
- werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.

Dus mag jouw kind helpen als jouw restaurant verbonden is aan jullie woonhuis, en als er geen alcohol geserveerd wordt. Dan mag ze helpen met bijvoorbeeld tafels dekken en afruimen, en andere lichte klussen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Ze mag niet in het restaurant bedienen als er alcohol wordt geschonken, maar wel helpen in de keuken.
Lees de link voor wat wel en niet toegestaan is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze hoeft als vrijwilliger niet op de loonlijst. Wel mag je een vrijwilligersvergoeding aan haar geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vrijwilligersregeling lijkt me hier niet van toepassing. Ze mag werkzaamheden verrichten voor het bedrijf die kinderen van haar leeftijd mogen doen en is dus feitelijk werkneemster. Als je een willekeurig ander meisje van die leeftijd in je bedrijf zou laten werken om toegestane werkzaamheden te verrichten -dat zijn er niet zo veel voor kinderen van die leeftijd, denk ik- zou ze ook werkneemster zijn geweest.

Ik zou dit toch even navragen bij de Belastingdienst.

Als je namelijk gezien wordt als werkgever dan ben je niet alleen haar ouder maar ook arbo-verantwoordelijk voor haar. Stel dat ze door haar werk onverhoopt een bedrijfsongeval krijgt waardoor ze in het ziekenhuis moet blijven, dan moet je dit melden aan de Inspectie SZW -de vroegere arbeidsinspectie- omdat je anders een torenhoge boete kunt krijgen.

Er bestaat een (eenvoudige) fiscale regeling voor meewerkende kinderen die een 'fictief dienstverband' hebben maar daarvoor moet het kind minstens 15 jaar zijn.

Ik wil je niet 'bang maken' maar om ongemakken van allerlei soort te vermijden kun je de arbeidsverhouding het beste goed dichttimmeren.
Computoon