Is er een maximum aan stagevergoeding voor een HBO student?

Ik ga vier dagen in de week stage lopen. De instelling wil me een salaris geven, maar mijn hogeschool zegt dat er een maximum is. 3 jaar geleden was deze 300 euro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Volgens mij is hier geen maximum aan gesteld. Pas alleen op dat je niet boven de maximale bijverdiengrens komt (iets van €13.500 bruto, ongeveer!!) Neem aan dat je stagebedrijf niet zoveel gaat geven, maar hou het in je achterhoofd als je ook nog een bijbaantje hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoeveel mag je bijverdienen?

In 2012 is de bijverdiengrens € 13.362,53. Zolang je met je bijverdiensten onder de bijverdiengrens blijft, is er niets aan de hand. In 2010 en 2011 was de bijverdiengrens € 13.215,83.

Wanneer je wel boven deze grens komt moet je studiefinanciering terug betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bedrijf mag als stagevergoeding geven wat het wil, tenzij natuurlijk wordt afgesproken (in een CAO, in een overeenkomst met de school, in een overeenkomst met de stagiair) dat hij/zij wel wat krijgt/moet krijgen. Het kan dus ook zijn dat een stagiair niets ontvangt, behalve natuurlijk ondersteuning in de kennismaking met de praktijk en dat is ook geld waard, dat is nu net het doel van de stage.

Het bedrag dat de hogeschool noemt is een bedrag dat de opleiding zelf bedacht heeft. Misschien -ik weet het niet- om wel erg grote verschillen tussen de vergoedingen buiten de deur te houden. Die zouden er namelijk toe kunnen leiden dat één bedrijf veel stagiairs krijgt (namelijk het bedrijf dat een riante stagevergoeding betaalt) en het andere bedrijf maar weinig.

Een salaris geven aan een stagiair (dus geen stagevergoeding) is zeker niet gebruikelijk. Dat brengt voor een bedrijf ook allerlei andere verplichtingen met zich mee, bijv. het betalen van een evenredig deel van het wettelijk minimumloon (evenredig aan het aantal gewerkte uren), doorbetaling bij ziekte, verzuimcontrole en -begeleiding, 8% vakantiegeld moeten betalen, een eventuele winstuitkering. Je zou dan een 'echte werknemer' worden, hoewel je nog in opleiding bent.
Computoon