Met een 0-uren contract (oproepkracht) kan ik dan gewoon vier weken vrij vragen/niet werken?

Ik wil volgend jaar vier weken vrijwilligerswerk doen omdat ik toch niet naar school ga, ik werk daarvoor nu zo'n 20 tot 40 uur in de week, verschild sterk. In elk geval. kan ik dan gewoon als oproepkracht vier weken niet komen werken, omdat zij niks verplicht zijn naar mij en vice versa? Of geld dit niet voor zulke lange tijden??

Werk in een supermarkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 0 uren contract betekent niet dat jij helemaal geen rechten hebt hoor.Zeker als je al langer als een half jaar een vast aantal uren werkt.
http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/

Het beste antwoord

Je mag inderdaad 'gewoon' 4 weken niet werken, doordat je een contract hebt voor 0 uur.
Let er wel op dat je werkgever hier waarschijnlijk niet heel blij mee zal zijn, doordat je zoveel werkt. Een consequentie kan zijn dat je minder gevraagd word om te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het kan, maar je moet er ook rekening mee houden dat een werkgever je ook gewoon kan ontslaan als je een 0-urencontract hebt.

Het beste is om dit ruim van tevoren te bespreken met je werkgever en zorgen dat je er toestemming voor hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een werkgever kan je niet zomaar ontslaan, beide partijen zijn contract gebonden, nul-uren contract of niet.
Gekeken naar de letter van de wet:

Het BW zegt, dat er minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie opgenomen dient te worden per jaar. U heeft helaas dus recht op minimaal 2 weken aaneengesloten verlof en niet op 4 weken. Indien het vooraf wel is overeengekomen, dan kan uw werkgever daar nog vanaf (van die afspraak) in het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen. Let wel; hij mag u niet minder dan 2 weken aaneengesloten toekennen.

De praktijk is meestal anders. Wanneer je het ruim (!!!) van te voren aan geeft zullen de meeste werkgevers er geen punt van maken. Zeker niet wanneer het om zoiets flexibels als een 0-uren contract gaat.

Maar doet 'ie dat wel, dan kun je slechts die 2 weken eisen, en dan nog heeft een werkgever een vinger in de pap WANEER je die 2 weken mag opnemen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet zegt minimaal 2 weken... Er staat dus geen maximum, wat dus ook 4 weken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 2 weken mag je van je werkgever eisen. Mocht je meer willen, dan gaat dat in overleg met je werkgever.
Wanneer er gezamenlijk een langere periode wordt afgesproken is er enkel bezwaar vanuit de wet.